”Der er jo ingen, der vil læse så meget”
Arbejder du også ud fra den misforståelse, risikerer du at miste mange besøgende fra Google, samtidig med at dine tekster ikke sælger så meget, som de kunne. Hvorfor forklarer jeg lige om lidt.
Lad os først se på, hvorfor mange tror, at korte tekster altid er gode tekster:
De fleste af os modtager flere tekster, end vi kan nå at læse. Samtidig er mange af teksterne dårligt skrevet. Derfor tænker mange – med rette – at de selv vil foretrække en kort tekst.
Spørger du din målgruppe, vil de sikkert bekræfte dig i, at de heller ikke vil læse langt. Hvad skulle de ellers svare? Hvorfor skulle de specifikt ønske at læse langt, hvis de ikke samtidig får at vide, hvad den længere tekst vil give dem?
Og husk, hverken du eller din målgruppe svarer på, hvad det vil kræve af en tekst at få jer til at foretage en handling, der kræver noget af jer. For det er jo det, din salgstekst skal. Jo dyrere dit produkt er, og jo sværere købet er for din kunde, jo længere skal teksten som udgangspunkt være. For jo flere spørgsmål har læseren brug for, at du besvarer i din tekst.
Derfor skal du kende din målgruppe godt. Ellers kender du ikke deres spørgsmål, og du ved heller ikke, hvad der keder dem – og netop giver dem følelsen af, at teksten er for lang. Samtidig skal du skrive i målgruppens sprog. Det er især svært, når du skal formidle noget fagligt eller teknisk tungt. Og spørgsmålet er, hvor meget faglig viden din kunde har brug for.
Mange, der ikke sælger et standardprodukt, tror, at deres salgstekster skal være korte, fordi kunden alligevel har brug for at snakke med dem for at aftale opgaven. Men selv hvis det, du skal have kunden til, er at ringe – og ikke købe lige nu – kræver det også noget af ham.
En sådan samtale kan let tage 20 minutter, før kunden bliver af- eller bekræftet i, om der er basis for at fortsætte dialogen. Særligt hvis du sælger til erhverv, har tiden i sig selv en økonomisk værdi. Sælger du til private, kan de have svært ved at ringe til dig, hvis du kun er kontaktbar i almindelig arbejdstid.
I begge tilfælde kræver samtalen en del af kunden, fordi han er på udebane og måske skal koncentrere sig og træffe en stor og vigtig beslutning.
Derfor har kunden brug for at vide nok om både dit firma og din ydelse til at blive overbevist om, at han skal ringe. For at blive overbevist, skal han også vide, hvilke af hans problemer han kan forvente at få løst og hvilke afledte fordele, han vil opnå i den forbindelse. Det skal du ikke tage for givet, at han selv kan regne ud.
Et overset og vigtigt punkt i salgstekster er læserens indvendinger mod at købe dit produkt. Så når du har skrevet din tekst – med alle tænkelige fordele ved at købe produktet, så spørg dig selv: Hvilke grunde kan læseren alligevel have til ikke at købe det.
Fortæl læseren, hvorfor indvendingen ikke har noget på sig eller forklar, hvordan du vil sikre, at det bliver til mindst mulig gene for ham. Når du selv nævner indvendingen, får læseren med rette opfattelsen af, at du kender ham godt, og at han er en del af din primære målgruppe.
Google honorerer lange tekster
Skriver du en SEO-tekst, har du endnu flere grunde til at skrive langt. For Google viser de bedste svar på lærerens spørgsmål. Og her vinder de lange tekster også tit. Forudsat at de er gode tekster, der gør læseren klogere.
Den model giver dig en række fordele:
Så længe du holder dig inden for dit søgeord, kan du uddanne læseren, så han bliver klar til at købe, samtidig med at du øger sandsynligheden for, at din tekst bliver fundet på Google.
Jo længere tekst du skriver inden for det samme emne, jo flere varianter af søgeord og relaterede søgeord bruger du. Det øger sandsynligheden for, at du også bliver fundet på andre søgeord end dit primære.
Og næsten vigtigere:
Når folk googler, har de selv skrevet, hvad de gerne vil læse om i det eksakte øjeblik. Derfor er de virkelig interesserede i emnet i modsætning til tekster, de modtager uden selv at bede om dem. Det øger sandsynligheden for, at de gerne vil læse en grundig tekst om emnet.
Det vigtigste er, at du skriver en relevant og velformuleret tekst. Læseren er dommeren her, for han er hovedpersonen for alt det, du laver. Derfor må du aldrig skrive lange tekster – alene for Googles skyld. Sker det på bekostning af læseren, skal alle alarmklokker lyse.
Udover at du ikke sælger til en læser, når du fylder ham med tomme ord, straffer Google også tekster, der ikke kan fastholde læserne.
Genbrug dine tekster
Tænker du nu, at det kommer til at tage lang tid at skrive teksterne? Du har ret. Det tager lang tid, når teksten også skal være god. Men en god tekst skal jo løse nogle af dine opgaver for dig. Skaffe trafik via Google, og få kunderne til at ringe, booke møder eller købe. Så hvis du gør det rigtigt, kommer de jo også til at spare dig for kostbar tid.
Samtidig kan du ofte bruge uddrag af dine gode tekster flere gange. Eventuelt når du sender mails til potentielle kunder eller på de sociale medier.
Du skal ikke altid skrive langt
En tekst er ikke bare en tekst. På nogle af undersiderne på din hjemmeside, har læseren kun behov for kort info. Så skriver du selvfølgelig kort.
Ligesådan kan du nogle gange skrive kort på de sociale medier eller skrive et kort nyhedsbrev. Særligt hvis det, du vil have læseren til at gøre, ikke kræver meget af ham. Det kan være et statement eller en oplevelse, du vil have dine SOME-følgere til at tænke over. Eller at klikke på et link.
Særligt hvis det sidste er dit mål, skal du bare tease. Og du kan opnå det modsatte ved at fodre læseren med så mange ord, at han får dækket sin nysgerrighed, før han klikker. Og derfor lader være.