Forbered dig. Skriv. Rediger!
Sådan lyder det næsten enstemmigt fra tekstforfatterne Heine Aaen, Rikke Moos og Malene Fich Weischer.
Læs med her, og få deres uddybninger med.
Skriv igennem anbefaler skribenterne
Heine Aaen: Skriv dårligt
”Ja, det lyder nok gakkelak, men der er en mening med galskaben: En af de fejltagelser, jeg ser allermest, er, at skrivere tror, de kan skrive den perfekte tekst i første hug. Det kan du ikke. Og med så stort et pres for at levere, får de fleste skrivekrampe.
Gode tekster er en proces. De bliver nørklet og nusset frem. Det tager tid og flid. Og du skal have noget råmateriale, før du kan bygge noget solidt. Derfor skal du tillade dig selv at skrive dårligt. Få ord ned på papiret, uanset hvor ringe de er, så kan du redigere og finpudse dem senere. Det er redigeringen, der gør en dårlig tekst god, og en god tekst fantastisk. Eller som forfatteren Jodi Picoult siger: “You can always edit a bad page. You can’t edit a blank page.”
Rikke Moos: Bare SKRIV
“Også selv om du ikke føler dig helt klar. ’Version one’ er altid bedre end ’version none’. Så har du en råtekst, du kan modellere videre på. Men det er selvfølgelig vigtigt, at du har forberedt dig godt, inden du skriver.
Gør, hvad du kan for at danne dig et krystalklart billede af, hvem du skriver til, så du kan mærke, hvordan det er for dine ideelle kunder at leve uden dit produkt – og hvordan det forandrer og beriger deres liv at leve med det. Empati er nøgleordet her! Der er selvfølgelig også andre ting, du skal have styr på, men folk reagerer ikke på din tekst, hvis de ikke føler sig genkendt og lynhurtigt spotter, at her er noget, der har værdi for dem.”
Malene Fich Weischer: Bare gå i gang!
”Jeg oplever rigtig tit, at folk nærmest går i blokade, fordi de gør sig så mange tanker om, hvad det, de skriver, skal kunne. Om det nu sælger varen eller får budskabet rigtigt ud. Hvad folk mon vil tænke, når de læser det. Om det virker professionelt … alle sådan nogle ting. Og tit betyder det, at man har meget svært ved at komme i gang, fordi man fokuserer på målet i stedet for på midlet.
Derfor beder jeg tit mine egne skrive-kursister om bare at sætte sig ned og skrive løs. I stedet for at tænke på, at de skal skrive noget, så skal de tænke på, hvad de ville fortælle en kunde eller veninde, hvis de stod overfor vedkommende – og så skrive det ned. Så kan de altid redigere og tilpasse senere, men så er ordene nede på papiret.”
Forbered dig grundigt, før du sætter dig ved tastaturet
Det hører selvfølgelig med til modellen ”write like there is no tomorrow”, at de garvede skribenter netop kan sætte sig til tastaturet og hamre derudaf, fordi de indledningsvist har forberedt sig grundigt. Når jeg selv gennemgår tekster, der ikke giver det ønskede resultat, slår jeg også forbløffende tit ned på, at teksten er uklar, fordi afsenderne ikke har fået afklaret alle tvivlsspørgsmål, før de begyndte at skrive.
Mange undervurderer, hvor vigtig forberedelsen er. Eller måske er de presset af tiden. Men den tid du bruger på at forberede dig, før du begynder at skrive, tjener sig ind igen mange gange. Dels får du meget lettere ved at skrive. Dels bliver din tekst så meget bedre, fordi du ved, hvad du vil fortælle.
Læs med her, hvordan de professionelle skribenter forbereder sig, når de skriver for deres kunder. Du kan sagtens kopiere deres metoder, når du skriver dine egne tekster. Det kommer jeg tilbage til. Lad os lige høre, hvad de siger først:
Heine Aaen:
”Min forberedelse kommer selvfølgelig an på opgaven, men jeg stiller mange spørgsmål. Om målgruppen, produktet, virksomheden, strategien, pains, problems og en masse andet.
Hvis jeg skal skrive en tekst, der påvirker modtageren til at foretage en handling, er jeg nødt til at vide, hvad der foregår oppe i hovedet på modtageren. Når jeg får svar på alle mine spørgsmål, begynder der som regel at danne sig et billede af vinklen på teksten i mit hoved.”
Rikke Moos:
”Jeg researcher og stiller en masse spørgsmål til kunden, jeg arbejder for. Jeg har brug for at danne mig et klart billede af, hvem modtageren er, så jeg ved, hvad jeg skal fremhæve ved produktet, hvilke ord og argumenter jeg skal bruge, hvilke indvendinger jeg skal håndtere, hvilke emotionelle triggers jeg skal slå på osv.
Derefter ”outliner” jeg teksten, men jeg arbejder sjældent kronologisk. Ofte starter jeg med at formulere 5-7 bullets, der udtrykker værdien og udbyttet af produktet. De giver mig typisk lækkerier til tekstens andre elementer (overskriften, underoverskrifter, call-to-action mv.). Når jeg har skitsen på plads, skriver jeg løs.”
Malene Fich Weischer:
”Der kan være stor forskel på skriveopgaver. Nogle gange kan jeg bare sætte mig og gå i gang, men de fleste gange kræver det lige, at jeg får tænkt teksten igennem på forhånd.
Så går jeg en tur eller står og kigger lidt ud ad vinduet … eller går bare lidt rundt på mit kontor og lader tankerne flyve. Jeg synes tit, at det at bevæge kroppen lidt giver tankerne mere frit løb, så det bruger jeg ret meget. Også hvis jeg går i stå i en tekst.”
Kopier skribenternes grundige forberedelse
Som du kan se, er tekstforfatternes arbejdsproces delt meget op i den indledende forberedelse og research og efterfølgende skriveprocessen. Og den model kan du meget let kopiere.
Når skribenter skal skrive for sig selv, sker der ofte det, at de går direkte i gang med at skrive i troen på, at de kender deres eget firma, produkt og målgruppen godt nok til, at de bare kan begynde at skrive.
Måske gør du også det, og det kan let gå galt. For det betyder ofte, at du ikke tager stilling til de vigtige spørgsmål, før du begynder at skrive. Og derfor bliver skriveprocessen unødig tung. Måske formår du at skrive, men din tekst bliver langt fra så slagfærdig og præcis, som den kunne være blevet, hvis du havde været helt bevidst om, hvad du ville opnå med din tekst, før du begyndte at skrive.
Næste gang du skal skrive en tekst, så gør noget andet i stedet. Forestil dig, at du skulle skrive for en anden end dig selv. For når du skriver for andre, er du nødt til at gøre op med dig selv, om du er klar til at begynde at skrive, før du sætter dig ved tastaturet. Her ved du positivt, at du ikke kan gætte dig frem, mens du skriver.
Når du lader som om, at du skriver for en anden, bliver det sikkert også meget lettere at fremhæve, hvad der er det allermest fantastiske ved netop det produkt, du skal til at sælge.