Din guide til SERP*:
Sådan skriver du SEO-titels og metabeskrivelser

De få ord, du skriver i SERP, er nogle af de allervigtigste i hele dit SEO-arbejde. Cirka 60 + 160 tegn. Det lyder ikke af meget i forhold til en SEO-tekst, der formentligt er mellem 500 og 2000 ord. Og derfor er det virkelig her, du skal sætte ind, hvis du gerne vil skyde en effektiv genvej med dit SEO-arbejde.

Så hvis du allerede har arbejdet seriøst med googleoptimeringen af din hjemmeside, kan det være, at du hurtigt kan løfte din placering radikalt. Og hvis du endnu har til gode at skrive gode SEO-tekster, kan du – lige om lidt – gøre det hele rigtigt fra starten.

Du får en kort guide til SERP* her:

SERP står for Search Engine Results Page og er den side, du får frem, når du foretager en googlesøgning.

Når en side vises i SERP ser resultatet typisk sådan her ud.

Gør dig umage med metabeskrivelse og titel i SERP

Øverst har vi titlen. Eller SEO-titlen eller metatitlen, som den også kaldes. Titlen er den allervigtigste i forhold til dine Googleplaceringer.

Herefter kommer urlen. Altså adressen på din hjemmeside. Og nederst kommer din metabeskrivelse eller description.

Det gør en verden til forskel for antallet af de besøgende på din hjemmeside, at du ligger højt på SERP. Så du vinder meget ved at gøre dig umage med, hvad Google viser om dig i her.

Titel og descripstion er vejskilte, der skal hjælpe Google og mennesker med at navigere rundt på internettet. I Danmark foretrækker 95 procent af befolkningen at søge på Google fremover andre søgemaskiner, når de har brug for ny viden eller er i gang med at købe et produkt. Og for at Google kan bevare denne popularitet, er det selvfølgelig vigtigt, at menneskerne finder relevante svar, når de søger.

Derfor er det i både Google og menneskers interesse, at du skriver nogle præcise titels og descriptions, så de nemt kan finde rundt.

Vi, der arbejder professionelt med SEO-optimering, ser desværre nogle gange, at en hjemmeside har præcis samme titel og samme description på alle domænets undersider. Enten fordi dem, der har lavet hjemmesiden ikke har vidst bedre, eller fordi de var dovne. Og når der står det samme på alle skilte, tjener de selvfølgelig ikke noget formål.

Du skal lave en unik titel og en unik description for hver af dine landingssider, så de hjælper mennesker og søgerobotter med at finde rundt. Det gør du i selve ”maskinrummet” på din hjemmeside. Har du en WordPress hjemmeside, kan du installere det plugin, der hedder YOAST SEO.

Det ser sådan her ud:

Du har plads til cirka 60 tegn i titel og cirka 160 i description. Eller cirka 600 og 970 pixels. Når jeg skriver titels og descriptions, bruger jeg altid SEO-værktøjet her, så jeg slipper for at tælle.

Selv begynder jeg som regel med titel og description, når jeg skriver en SEO-tekst, fordi det tvinger mig til at tage stilling til, hvad jeg vil fortælle, før jeg begynder på selve teksten. Da jeg læste på Danmarks Journalisthøjskole, lærte vi at gøre den her sætning færdig, før vi begyndte at skrive en artikel: ”Jeg vil fortælle, at..” Den tjente præcist samme formål.

Udnyt hele den plads, du har til titel og description. Dels er den gratis. Dels risikerer du, at Google måske ellers vil gøre arbejdet færdigt for dig. Og så mister du kontrollen over, hvad der står.

Optimer essensen i dit titel-tag

Titel tag eller SEO-titel er det allervigtigste skilt i forhold til din Googleplacering.

I din titel skal du gøre det helt tydeligt for Google, hvad den specifikke underside handler om. Derfor skal du bruge dit søgeord, og hvis det kan lade sig gøre, skal du skrive det så tidligt i titlen som muligt, netop for at det bliver mest synligt. Sørg for at fokusere på eet søgeord i din titel. Du har som nævnt cirka 60 tegn, så der er ikke plads til nuancer eller uddybninger. Du skal bare fortælle præcist, hvad læseren kan forvente at finde på siden, så Google kan vise den for de rette mennesker.

Den sparsomme plads tvinger dig både til at være præcis og til at prioritere benhårdt, hvad du vil fokusere på. Med mindre du eller dit firma har et kendt navn i branchen, skal du undlade at bruge pladsen på navnet. Dem, der søger specifikt på dit navn, vil højst sandsynligt finde dig alligevel. Gør de ikke det, skal du have en SEO-konsulent til at tjekke din hjemmeside, for så er der sikkert noget galt.

Skriv metabeskrivelser, der får mennesker til at klikke

Læs SERP-guidenMetabeskrivelsen eller description er ikke i sig selv en rankingfaktor i forhold til Google. Den skal motivere læserne til at klikke på den pågældende side.

Her har du mere plads, end du har i titlen. Derfor kan en god description resultere i, at en side med en halvdårlig placering på SERP får mange klik og dermed besøgende, hvis de sider, der vises højere oppe har kedelige eller intetsigende descriptions.

Den professionelle betegnelse for, hvor mange der klikker, hedder click through rate, CTR. Og den er meget vigtig i Googles bedømmelse af din side. Så på den måde betyder description noget i forhold til den samlede placering på Google.

For Google ser jo alt. Og hvis Google ser, at en side tiltrækker mange læserne, er der selvfølgelig en stor sandsynlighed for, at siden bliver rykket op.

Når du skriver din description, så skriv gerne direkte til læseren og inddrag ham. Brug gerne bydeform, så det er let for læseren at se, hvad han skal gøre. Eksempelvis: ”Hent SEO-guiden nu, og få kunder fra Google”.

Vis, at du vil dele værdi, og fortæl gerne, hvad din læser får ud af at læse. Skriv gerne både søgeord og relevante søgeord ind i din tekst. Det ord, læseren googler, vil nemlig blive fremhævet i din description, og søgeordet og de relaterede søgeord øger sandsynligheden for, at du holder dig indenfor dit emne og derfor er mere præcis.

HUSK:

Den tid, du lægger i at søgemaskineoptimere din hjemmeside inklusiv at udfylde SERP, trækker nye besøgende til din hjemmeside mange år fremover. Derfor er SEO en af de mest effektive indsatser i dit leadgenereringsarbejde, hvorfor jeg klart anbefaler, at SEO får en fremtrædende plads i din markedsføringsplan. Hvis du gør det godt fra starten, behøver du i teorien ikke at ændre på noget, med mindre Google ændrer i opstillingen af SERP.  Og hvis noget skal ændres, kan du gøre det, når det passer bedst i forhold til dine øvrige opgaver.

Med mange andre opgaver indenfor onlinemarkedsføring skal du vedligeholde eller udvikle løbende. Særligt markedsføring på de sociale medier kræver stor opmærksomhed. Og her bestemmer du ikke nødvendigvis selv, hvornår det er hensigtsmæssigt for dig at deltage i en debat. Her må du deltage, når debatten kører.

FAQ om SERP, metatekster og metatags

Hvad er SERP?

SERP er en forkortelse for Search Engine Ranking Page og er den oversigtsside, dine kunder får frem, når de foretager en Googlesøgning. Ligger du højt her, har du en halv sejr. Resten af sejren ligger i at få kunderne til at klikke sig ind på din hjemmeside i stedet for konkurrenternes. For at slå konkurrenterne i denne konkurrence skal du derfor gøre dig umage med dine metatekster.

Hvad er en metatekst?

En metatekst er en tekst om din tekst. Ordet metatekst bruges i forhold til alle typer tekster. Blandt andet studieopgaver og SEO. En metatekst ift. SEO består af både SEO-titel og SEO-descripsion.

Hvad er en SEO-titel?

En SEO-titel er den lille overskrift, der står over urlen til din hjemmeside, når man finder din hjemmeside på SERP. SEO-titel kaldes også sidetitle, metatitel eller titeltag

Hvad er en SEO-description?

SEO-description er det lille tekstuddrag, der bliver vist under urlen på SERP. Kaldes også metabeskrivelse eller meta-description

Hvad er metatags?

Metatags er alle de steder på en tekst, du kan fortælle, hvad teksten handler om. Det drejer sig om overskrifter, navngivelse af billeder, SEO-titler og SEO-descriptions.

Hvad er YOAST SEO?

YOAST SEO er et af flere SEO-værktøjer, du kan bruge til at skrive dine metatags ind i.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER