Lokal SEO = færre konkurrenter = nemmere salg

Lokal SEO er en SEO-disciplin i sig selv, og uanset om du sælger lokalt eller ej, har du god grund til at sætte dig ind i denne meget præcise måde at skrive SEO-tekster på. Mere om det senere.

Først: Hvad er lokal SEO?

Lokal SEO eller local SEO, som nogen kalder det, er præcis det samme som almindelig SEO, bare med den præcisering, at du her primært henvender dig til lokale kunder. Derfor er lokal SEO mest oplagt for dig, der sælger noget, kunderne oftest køber lokalt. Eksempelvis hvis du har en restaurant, en frisørsalon, en håndværksvirksomhed eller et rengøringsfirma.

For i de brancher giver det sjældent nogen værdi at blive fundet af kunder langt væk fra. Er du i en af de nævnte brancher og så eftertragtet eller specialiseret, at du kan tiltrække kunder flere hundrede km væk, kommer de typisk via anbefalinger og ikke via Google.

Du kan også komme langt med lokal SEO, når du sælger konsulentydelser, hvor du kan løse en del af opgaven gennem onlinemøder. Hvordan du præcist gør det, kommer jeg med konkrete eksempler på.

Såvel i trykt markedsføring som i online markedsføring gælder det, at jo mere præcist, du markedsfører dig, jo billigere bliver hvert salg. Og lokal online markedsføring er præcis og billig markedsføring:

Dels kan du spare alle de tekster og annoncer, der alligevel ikke vil ramme din målgruppe. Dels registrerer din målgruppe – bevidst eller ubevidst – at du har valgt dem til. Derfor rammer du dem bedre, og det bliver lettere for dem at takke ja til dig.

Når vi laver lokal SEO, skriver vi de lokale søgeord, oftest bynavne, ind i brødtekst og overskrifter samt metateksterne titel og description.

Ram præcist med lokal SEO

Når frisøren i Fåborg kun skal konkurrere mod andre frisører i Fåborg eller måske på Sydfyn, kan han eller hun meget hurtigere bevæge sig op blandt de attraktive placeringer på Google, end hvis vedkommende skulle konkurrere mod alle frisører i hele landet.

Mere avanceret bliver lokal SEO, hvis frisøren vil tiltrække kunder fra hele Fyn. For som du kan se her, søger kunderne primært frisør efter by:

Frisør Fåborg: 50

Frisør Fyn: 110

Frisør Odense: 5400

Det er jo logisk. Hvor langt ville du selv køre for en frisør, som du ikke kendte på forhånd?

Så hvis du vil søgemaskineoptimere din hjemmeside mod hele Fyn, kan du enten gå efter de 110, der søger frisør + Fyn, eller du kan lave undersider til hver af de byer, du vil findes i. Det sidste vil jeg kun anbefale, hvis du har en kæde med saloner i de byer, du optimerer imod. For hvis du googleoptimerer noget du reelt ikke har, opdager Google det sikkert, og så mister du din placering.

Hvis mange klikker på en side, der ranker på frisør + Svendborg og hurtigt kommer tilbage på Google, kan Google godt regne ud, at der nok er en grund.

Husk altid:

Google viser det bedste resultat for læserne. Og hver gang du primært eller udelukkende gør noget for at ranke på Google, så skal du se en alarmklokke.

Gør du ligefrem noget, som du vil ønske, at læserne ikke ser, skal du se en stor alarmklokke. Og det skal du se, hvis du googleoptimerer efter frisør + Svendborg, selv om du kun har en salon i Odense.

Men har du 5 saloner fordelt på Fyn, kan du godt lave en underside om hver af byerne. Her kan du let skrive relevante, lokale oplysninger ind. Eksempelvis hvor salonen ligger i.f.t. lokale bygninger eller steder, folk kender. Eksempelvis kirker, skoler eller banegården. For det er relevant for kunderne at vide, hvor salonen ligger.

Netop i forhold til en frisørsalon vil det også være relevant for læserne med en underside med præsentationer og billeder af de frisører, der arbejder i den pågældende salon.

Uanset om du opretter flere undersider eller én underside, får du svært ved at få kunderne til at booke en tid, hvis du optimerer efter de 110, der googler frisør + Fyn. For folk, der søger så bredt, er ofte længere fra at købe, og de færreste vil køre hele vejen hen over Fyn for at blive klippet. Og søger en kunde en hvilken som helst frisør på Fyn, kan hvad er oddsene så for, at vedkommende ender med at blive klippet hos dig?

Forskellige former for lokal SEO til forskellige brancher

Har du en håndværkervirksomhed, er det ikke lige så oplagt for dig at bruge præcis den samme model. For her kommer håndværkeren jo ud til kunden, og da kunderne sjældent har kontakt med håndværkeren, mens han arbejder, vælger de ham ikke til på samme måde som frisøren.

Og Google registrerer alt. Herunder hvor lang tid, folk er på de sider, de lander på. Og det bliver sværere for dig at få folk til at læse om håndværkeren end om frisøren, som de får en del 1:1 tid med. For nogle kundetyper vil oplysninger om mekanikeren være højst irrelevante, hvorfor de kan hæmme salget, fordi kunden keder sig eller oplever, at han spilder sin tid.

En anden mulighed vil være at få lokale kunder til at fortælle om lokale projekter, som firmaets lokale håndværkere har været med til at løse. Især hvis kunderne enten er nogle, man kender i lokalsamfundet, eller hvis håndværkerne har arbejdet på nogle kendte bygninger.

En kendt formulering for lokale håndværkerfirmaer er ”… elektriker i Svendborg, men har også mange kunder i Fåborg og Hårby.”

Bonus: Når du arbejder med lokal SEO, er det også vigtigt, at du er tilmeldt Google MyBusiness og har gode lokale links.

Lokal SEO, når du er landsdækkende

Som jeg indledte med at skrive, kan du også profitere af lokal SEO, selv om du kan sælge dine ydelser til hele landet, som jeg kan.

Hvis du sælger noget, der er stor konkurrence på, og du beslutter dig for, at du ikke vil lægge mange timer i at få en topplacering på de landsdækkende placeringer, kan du i stedet gå efter din titel + by. Det er mere attraktivt for dig at ligge på side 1 lokalt end på side 3 til 10 landsdækkende. Desuden sender de lokale klik også et signal til Google om, at der er trafik på siden, så måske kan din lokale placering blive din genvej til også at ligge bedre landsdækkende.

Uanset om din geografi betyder noget for kunden eller ej, kan det jo aldrig skade dig i.f.t. lokale kunder. Med mindre du hører til i et område, hvor der er meget få af dine potentielle kunder, og i så fald kan du jo overveje, om du har kontor det rigtige sted.

Når du er tydelig med din geografi, er du også mere transparent. Og transparens er blevet vigtigere i forholdt til Google, jævnfør SEO-parametret EAT, som står for Expertise, Authoritativeness og Trust. Eller på dansk: Ekspertise, Autoritet og Troværdighed.

Måske opdager du i dit SEO-værktøj, at der er meget få, hvis nogen overhovedet, der googler din titel + by. Det skal du ikke lægge så meget i. Google ved som regel godt, hvor vi opholder os, og finder tit lokale resultater til os, uden vi har skrevet, hvor vi bor. Men selvfølgelig vil det oftest være bedst at gå efter de byer, hvor du kan se, at der er søgninger.

Nævner dog lige en undtagelse: Hvis du googler ”tekstforfatter” nu, er der en stor sandsynlighed for, at du får undertegnede i København frem, uanset hvor du opholder dig. Og det er netop fordi Google ved, hvad du laver, og at du lige har læst den her tekst.

Se konkrete eksempler på lokal SEO

Sælger du ligesom mig konsulentydelser, og vil du gerne optimere din hjemmeside efter kunder i hele landet, kan du se eksempler på lokal SEO her: Fyn, Nordjylland, Sjælland, Herning, Horsens, Skive, Aarhus, Vejle, Esbjerg, Viborg, Randers, Silkeborg, Kolding, SEO Nørresundby, SEO Ikast, SEO Fredericia, SEO Haderslev, SEO Skanderborg, SEO Ringkøbing og SEO Valby.

Og siderne virker. På få dage blev halvdelen af siderne fundet af Google, heraf ca. halvdelen på side 1 eller 2. Og efter 2 måneder blev jeg kontaktet af et bureau, der søgte en tekstforfatter.

Dog skal det siges, at denne metode  ikke er det, jeg anbefaler dig at følge i første omgang. Af flere grunde.

Lad os være ærlige: Jeg er i gråzonen her. For når en kunde søger “tekstforfatter + Kolding”, søger kunden jo ikke en som mig. Eller det tror han i hvert fald ikke. Men jeg ved – i modsætning til kunden – at netop indenfor mit felt er geografien mindre vigtig. Derfor kan jeg forsvare det.

Samtidig er det næsten udelukkende aht. Google, at jeg har oprettet 23 lokale sider – udover den tekstforfatterside, der har været min vigtigste SEO-tekst i mange år. Og jo mere vi fokuserer på Google fremfor læseren, jo flere alarmklokker skal vi se.

Udover hvad jeg har skrevet på min oprindelige tekstforfatterside, har jeg gjort de lokale sider lokale ved at

  • skrive byerne ind i overskrifter, starten af brødteksten og titel og description

  • bruge lokale kundereferencer

  • skrive om mit tilhørsforhold til byen på flere af siderne, hvilket var nemt, da jeg har været lokaljournalist flere steder

 

Hertil er det mit klare indtryk, at jeg så hurtigt har opnået attraktive placeringer, fordi de færreste af mine konkurrenter har gjort det samme.

Som nævnt vil jeg ikke anbefale dig denne form for lokal SEO som din første prioritet, når du arbejder med SEO.

Dels er der en reel risiko for, at kunden fastholder sit ønske om en lokal leverandør. Dels er der under 100 søgninger om måneden på de fleste af byerne, endog 90 og 30 søgninger jo også er noget.

Men samtidig ved jeg, at ordet “tekstforfatter” sælger, og jeg lukker jævnligt store salg til kunder, der har fundet mig på Google på netop det ord. Og så har jeg i forvejen lavet så meget gennemarbejdet SEO på min hjemmeside, at jeg har været forbi alle de oplagte ord. Hertil kommer jo, at når du arbejder med SEO, kommer du langt ved at lave arbejdet en gang, hvorefter dine SEO-tekster arbejder for dig år efter år efter år.

En anden grund til at bruge denne form for lokal SEO kunne være, hvis du kun kan finde få relevante søgeord og derfor vil udnytte dem maksimalt. Dog anbefaler jeg, at du får en SEO-konsulent indover. For måske er der bedre løsninger, du har overset.

Bonus: Suppler lokal SEO med SEO-blogs

SEO-blogs er undervurderet i mange virksomheders SEO-strategi. En SEO-blog er et blogindlæg, der optimeres efter en formulering, et spørgsmål eller et søgeord, der ikke antyder, at kunden har til hensigt at købe. Modsat når han googler vores titel, for her er han ofte ret overbevist om, at han skal købe vores assistance.

Ofte bliver jeg hyret ind til at skrive SEO-tekster om netop de søgeord, der indikerer et salg. Det giver god mening, for kunder, der overvejer at købe, er jo her og nu den bedste forretning. Det har konkurrenterne bare også opdaget. Derfor er der ofte meget stor konkurrence på de ord.

Omvendt bliver jeg sjældent hyret til at skrive SEO-blogs. Så hvis du vil sætte skub i dine resultater, kan du vinde meget med SEO-blogs, fordi disse hurtigere vil opnå de gode placeringer på Google grundet den lavere konkurrence.

På min egen hjemmeside har jeg skabt nogle hurtige resultater på den her måde. Selv om jeg konkurrerer mod mange af landets dygtigste SEO-specialiser, kan jeg på under en uge lande på side 1 eller 2 på søgeord med flere hundrede søgninger på. Og det er så her, jeg starter, hvorefter jeg ofte kommer endnu højere op.

Min antagelse er, at det må være endnu lettere at skyde genveje med SEO-blogs for restauranter, håndværkere og frisører, hvor meget få konkurrenter forventes at skrive SEO-blogs.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER