Kommunikationsplanen sikrer, at du når i mål
Som kommunikationsrådgiver er jeg tit i kontakt med kunder, der gerne vil have hjælp til en enkelt kommunikationsopgave, så som et enkelt nyhedsbrev eller en enkelt SEO-tekst eller to.
Her anbefaler jeg altid, at vi ser på den samlede kommunikationsplan og får det hele til at spille sammen. For på den måde får de meget mere ud af min hjælp.
Før du lægger en kommunikationsstrategi, skal du stille dig selv det helt overordnede spørgsmål: Hvad er mit kommunikationsmål? Hvad vil jeg have ud af min kommunikation og markedsføring?
Og hver gang du overvejer at sætte et nyt kommunikationstiltag i gang, så spørg igen dig selv: Hvordan skal det bakke op om mit samlede kommunikationsmål? Med de spørgsmål i baghovedet kan du arbejde meget mere målrettet med din kommunikation.
Læs mere om kommunikationsmål længere nede.
Eksempel på kommunikationsstrategi:
Når du arbejder med strategisk kommunikation, kan dit mål være leadgenerering eller at konvertere flere af dine leads til kunder.
Er det første tilfældet, kunne en strategi se sådan ud:
Del content marketing som eksempelvis et blogindlæg på de sociale medier og tiltræk besøgende til din hjemmeside, hvor de forhåbentligt får lyst til at tilmelde sig dit nyhedsbrev.
Et andet eksempel kunne være at få mere omtale i medierne i forbindelse med en salgsstrategi. Her er det netop vigtigt at se opgaven bredere end bare at på medieomtalen. For hvad skal der ske bagefter? Forhåbentligt vil læserne besøge hjemmesiden.
Derfor skal du tænke ind i den samlede kommunikationsstrategi, om din hjemmeside er klar til at få så mange besøgende.
Bakker hele den visuelle identitet på hjemmesiden op om det signal, du gerne vil sende? Eller skal du ændre dit grafiske design? Er teksterne opdaterede? Er der sider, der skal fjernes?
Hvis ikke, så får du meget mere ud af din PR, hvis du sørger for at optimere hjemmesiden først. Det gavner dig for øvrigt altid at have en professionel og opdateret hjemmeside.
Gode fokuspunkter i din kommunikationsplan
- Vær helt præcis på, hvem din målgruppe er
- Få lavet en designmanual. Så har du og alle, der fremover skal assistere dig, altid et samlet overblik over fonte, farver, brug af logoer, billeder m.m.
- Hav faste regler for alle de ord, du kan skrive på flere forskellige måder. På den måde sikrer du ensartetheden i dine tekster
Derfor er kommunikationsmål vigtige
Med kommunikation og markedsføring kan du altid bruge flere penge og mere tid. Og du kan altid gøre det bedre. Derfor er det supervigtigt, at du vælger nogle konkrete, strategiske mål og fokuserer på dem.
Og her begår mange den fejl, at de vælger det forkerte mål, så selv om de når det, vil det aldrig udløse de ønskede resultater.
Eksempelvis måler mange virksomheder på googleplaceringer på firmanavn eller snævre koncepter, som ingen googler. Eller som de kun googler, når de kender firmaet i forvejen.
Andre måler, hvor tit de sender nyhedsbreve ud, men ikke hvad de sælger gennem deres nyhedsbreve.
Endnu har nogle fokus på, hvor tit de publicerer indhold på sociale medier. Ikke hvor tit de bliver kontaktet netop på grund af det publicerede indhold.
Og desværre ser jeg nogle gange virksomheder, der har opstillet nogle mærkelige mål – rådgivet af et marketingfirma, der gerne vil vise nogle gode resultater. Eksempelvis Googleplaceringer på ord som ganske få søger på eller klik på en digital kunderejse, der ender med ingenting. End ikke en tilmelding til nyhedsbrevet.
Når din kommunikationsstrategi skal resultere i salg, skal du i stedet måle på kommunikationsindsatser tæt på salget – eller delmål på vej dertil.
Eksempler på kommunikationsmål kunne derfor være:
- Googleplaceringer på søgeord, der indikerer, at læseren er tæt på at købe SAMT hvor mange der kontakter dig, efter de har fundet dig på Google
- Visningsrater + klikrater på nyhedsbrevet SAMT hvor mange der ringer til dig eller, efter de har læst
Men før du kan sætte kommunikationsmål for salg, skal du have styr på mange andre dele af din markedsføring, der ligger længere væk fra salget. Måske skal du have flere læsere på dit nyhedsbrev, flere connections på sociale medier eller flere SEO-tekster.
Når jeg sætter kommunikationsmål med mine kunder, ser vi både på de attraktive salgsmål og på, om der er nogle nemme delmål på vej til salget. Alt efter kundens samlede setup og hvor vigtigt det er med et hurtigt salg. For tit gør det en verden til forskel for kunden, at vi løser kommunikationsopgaverne i den rette rækkefølge.
Tænk forretningsudvikling ind i din kommunikationsstrategi
Et spørgsmål, der tit er overset i kommunikationsstrategier, er, hvor virksomheden er på vej hen. Er du sikker på, at det, du vil promovere i din markedsføring, er det, du også gerne vil kendes på om et år? Eller er der andre ydelser eller kompetencer, du hellere vil fremhæve?
Ofte fokuserer kommunikationsbureauer og PR-bureauer udelukkende på kommunikations- og markedsføringsstrategien. Hvis du gerne vil have fokus på din samlede forretning samtidig, vil jeg meget gerne hjælpe dig. For jeg ser netop på helheden, så din kommunikation og markedsføring ikke bliver en udgift, men en vigtig investering. Du er velkommen til at ringe 27 12 11 14 og høre, hvordan jeg kan hjælpe dig eller booke en gratis samtale her.
Derfor kan jeg styrke din kommununikationsstrategi
Oprindeligt er jeg uddannet journalist på Danmarks Journalisthøjskole. Siden 2007 har jeg haft mit eget kommunikationsfirma. De fleste år med speciale i B2B-markedsføring for ambitiøse konsulenter.
Min fokus er på en grundig strategisk rådgivning og efterfølgende at skrive kvalitetstekster, der rammer målgruppen og konverterer. Nogle kunder foretrækker at skrive deres tekster selv. Her kan jeg fortsat styrke processen med rådgivning og undervisning.
FAQ om kommunikationsopgaver:
Hvad er en kommunikationsplan eller en kommunikationsstrategi?
En kommunikationsplan er en plan for, hvordan du vil kommunikere dine budskaber.
Hvordan laver man en kommunikationsplan?
Når du laver din kommunikationsplan, skal du tage stilling til, hvilke budskaber du vil formidle, hvordan du vil vinkle dem og hvilke kommunikationskanaler, du vil bruge. Hvis du lægger en detaljeret kommunikationsstrategi, kan du få budskaberne til at understøtte hinanden effektivt.
Hvad er en kommunikationsrådgiver eller en kommunikationskonsulent?
En kommunikationsrådgiver er enten en medarbejder, der er ansat til at løse virksomhedens kommunikationsopgaver eller en ekstern kommunikationskonsulent, der varetager opgaverne for virksomheden uden at være ansat.
Hvad koster en kommunikationskonsulent?
Prisen på en eksterne kommunikationskonsulent kan svinge meget. De erfarne koster typisk mellem 1.000 og 1.500 kroner i timen.
Hvad er intern kommunikation?
Intern kommunikation er alt det, en virksomhed kommunikerer til medarbejderne. Disciplinen er meget vigtig, når ledelsen vil påvirke, hvad medarbejderne siger til kunder, leverandører og i netværket.
Hvad er god kommunikation?
God kommunikation er, når en afsender formidler et budskab, som fanger modtageren og påvirker ham til at gøre noget.