Sådan vurderer du konsulentpriser
Konsulentpriser: Hvad skal du betale for konsulenter, og hvordan prissætter du dig selv?
Spørgsmålet om konsulentpriser opstår typisk i 2 situationer:
- Når du skal hyre en konsulent, uden du har erfaring med konsulentpriser – og derfor ikke ved, hvilket prisniveau du skal forvente
- Når du etablerer et konsulentfirma og skal sætte pris på dine ydelser
Det er to sider af samme sag, for uanset om du skal købe eller sælge arbejdstid og viden, skal du vide, hvad der ligger i regnestykket, som jeg gennemgår om lidt.
Når du kender faktorerne i regnestykket, kan du prissætte dine konsulentydelser efter den løn, du vil have, ligesom du kan gennemskue prisniveauet, hvis du løber ydelser hos andre.
Den klassiske fejl ift. udregning af konsulentpriser lyder:
37 timer om ugen a x kroner = en ugeløn på y kroner. Baggrunden for regnestykket er, at timehonorar og timeløn er det samme. Og det er det langt fra.
For er du ansat på timeløn eller månedsløn, har du en række goder inkl. i din ansættelse. Samtidig dækker din løn udelukkende løn, og du får løn hele tiden. Prisen på en konsulent siger intet om, hvad konsulenten tjener.
Et konsulenthonorar skal ses i et helt andet lys:
- I løbet af et år går et vist antal dage med ferie, efteruddannelse, sygdom m.m.
- Ingen fakturerer 37 timer om ugen, selv i de uger der kører ”normalt”
- Som selvstændig konsulent har du en række udgifter, som dit honorar også skal dække, før du kan trække penge ud til løn. Revision, it-hjælp, markedsføring, kontorleje, diverse udstyr og software m.m.
- Du skal altid have en buffer grundet risikoen for døde perioder, fejldisponeringer eller andet, der gør, at regnestykket ikke holder
Mange konsulenter tænker som lønmodtagere, når de etablerer deres firma, og derfor prissætter de sig tit alt for lavt. Og de lave priser bliver tit et problem – både for kunden og konsulenten.
Er du selv konsulent, skal du passe på med lave priser af mange grunde:
- Du risikerer at tiltrække de kunder, der fokuserer på pris fremfor kvalitet. Og de er svære at gøre tilfredse, ligesom det er svært at skabe gode resultater for dem – for deres fokus er ikke på resultater, men på at spare
- Du får svært ved at hæve dine priser senere, fordi du vænner både dig selv og dine kunder til, at din ydelse ikke er mere værd
- Du får svært ved at markedsføre dig, så du kan tage dig bedre betalt på længere sigt, fordi du har så få penge du kan bruge på markedsføring
Overvejer du at bruge en billig konsulent, så spørg dig selv,
- om vedkommende er dygtig nok, siden vedkommende er så billig
- hvor længe I så kan fortsætte samarbejdet, før vedkommende får et bedre tilbud. Evt. som ansat
- hvordan det kan være, at vedkommende er så billig
Sådan finder du den rette konsulentpris
Mange parametre spiller ind, når du skal prissætte dig selv, men nogle af de faktuelle får du her:
- I hvilket økonomisk spænd ligger dine konkurrenters priser?*
- Hvor dygtig og hvor godt markedsført er du sammenlignet med dem?
- Lav dette regnestykke, der bygger på samme oplysninger for alle, der sælger tid 1:1 (uanset om det er som håndværker, freelancebogholder, ingeniør, tekstforfatter, freelanceskribent, behandler eller diverse konsulenttitler som IT-konsulent, , HR-konsulent, managementkonsulent, SAP-konsulent eller lean konsulent)
- Hvad vil du tjene om året?
- Hvor mange udgifter har du i din virksomhed?
- Hvor mange timer vil du arbejde om året?
- Hvor stor en andel af din arbejdstid kan du forvente at fakturere? (I mange brancher er mere end 50% ikke realistisk)
- Hvad vil du tjene om året?
*I enhver branche svinger prisen på konsulenterne voldsomt, så du kan ikke ukritisk lægge dig op ad konkurrenterne. Alligevel er det relevant at kende spændet. Måske finder du med det samme ud af, at de allerfleste i din branche tager sig så dårligt betalt, at du skal ændre din forretningsstrategi. Eller måske er det ikke at foretrække at blive selvstændig konsulent i din branche.
Hertil kan du overveje de mere subjektive spørgsmål:
- Har du brug for at tjene sikre penge nu, eller har du is i maven?
- Hvor stort et markedsføringsarbejde vil du lave?
- Har du et stort netværk, der kan give dig velbetalte opgaver fra dag 1?
- Vil du tilbyde mængderabatter eller fungere som underleverandør for andre firmaer?
Mine egne priser som freelancetekstforfatter varierer fra 9-1500 kroner i timen alt efter størrelsen på opgaven. En pris, der skal ses i lyset af + 15 års erfaring med B2B-markedsføring og en journalistuddannelse.
Du kan læse mine overvejelser om tekstforfatterpriser her. Du kan også booke et gratis sparringsmøde om din prisstrategi her.