Overhold spamlovgivningen, og fremstå professionel

Ordet spam bliver forbløffende tit brugt forkert. Derfor dette blogindlæg for at klarlægge, hvad spam og spammails er.

Hvad er spamAt spamme nogen betyder at bryde markedsføringsloven § 10, tidligere § 6, også kaldet spamlovgivningen, og sende elektroniske henvendelser med reklamer, så som nyhedsbreve eller sms markedsføring til nogen, som ikke aktivt har givet lov til det.

Bemærk ordet ”aktivt”, modsat passivt. Mange tror, fejlagtigt, at det er ok at sende email markedsføring til nogen, bare man giver dem mulighed for at afmelde sig igen.

Men nej. Det er også at spamme. Ligesom det er at spamme, hvis du ”bare mailer til dem, du kender”.

Samtidig skal det også være let for dine læsere at afmelde sig dine elektroniske reklamer og nyhedsbreve igen. Det betyder blandt andet, at de skal kunne afmelde sig uden at huske koder eller lignende.

Spam er ulovligt

Det er ulovligt at spamme sine læsere. Hvis du sender nyhedsbreve til nogen, der ikke har givet dig lov, kan de klage til Forbrugerombudsmanden. Medarbejderne hos Forbrugerombudsmanden vurderer, hvilke klager de vil forfølge og melder fra tid til anden virksomheder til politiet for brud på markedsføringsloven. Bare til info: Bliver du dømt for spam, begynder bøderne ved 10.000 i kroner og stiger, alt efter hvor mange du har spammet.

I december oplever vi typisk flere problemer med brud på markedsføringsloven end resten af året. Fordi mange virksomheder har fået den – på papiret – eminente ide at sende julekort online. Og det må man som udgangspunkt heller ikke.

Selv om Forbrugerombudsmandens fokus er B2C, gælder markedsføringsloven også ifm. nyhedsbreve til virksomheder og B2B-leadgenering.

Mange mails er ikke spam

Omvendt så tror nogen, at det at sende nyhedsbreve ud hyppigt er at spamme. Men ordet spam har ikke noget at gøre med hyppigheden af mailene. Kun om du har fået tilladelse til at sende dine mails.

Som regel når jeg rådgiver mine kunder og kursister om, hvordan de kan få mere ud af deres email marketing, så anbefaler jeg dem at sende nyhedsbreve ud langt hyppigere, end de gør. Fordi læserne tit har brug for at få gentaget, hvad vi gerne vil have dem til at gøre. Uanset om det er at købe noget eller at foretage en anden handling.

Din fordel ikke at spamme

Hvis du gerne vil have succes med email marketing, så er det i din interesse ikke at spamme:

  • Det ser uprofessionelt ud, hvis du ikke overholder markedsføringsloven

  • Når du kun skriver til de læsere, der aktivt har takket ja til dine nyhedsbreve, får du meget mere ud af dem.
    Fordelen ved nyhedsbreve netop er, at du kan målrette dine email reklamer til dem, der gerne vil høre fra dig. Og du undgår at spilde din tid på klager fra folk, der ikke har tilmeldt sig

  • Hvis du spammer dine læsere, vil du også opleve en radikal lavere visningsrate (altså procentsatsen for, hvor mange der åbner dit nyhedsbrev).
    Og det påvirker, hvor mange af dine mails der kommer frem overhovedet. Altså kan dine spammails betyde, at de læsere der gerne vil høre fra dig, ikke får alle dine mails. Det er da for ærgerligt

 

Mange mailsystemer er desuden begyndt at hjælpe deres brugere med at sortere spam mails fra ved hjælp af et spamfilter, som er en særlig mappe i indbakken for uønskede e-mails.

Den gode nyhed er, at Markedsføringsloven understøtter os, der gør os umage. Netop fordi vi i Danmark har en meget strammere lovgivning end andre lande, opnår vi, at vores læsere har en roligere indbakke, end de ellers ville have haft. Derfor er de ikke på forhånd irriteret, når din email lander hos dem.

Få email permissions, og undgå at spamme

Hvis du arbejder kontinuerligt med at samle emailadresser ind, har du fremover en værdifuld liste, du altid kan sende nyhedsbreve til. På langt sigt kan det blive en rigtig god forretning, da e-mailmarkedsførere gennemsnit tjener 38 kroner, hver gang de investerer 1 krone i nyhedsbreve. Så høj en ROI opnår du ikke med andre markedsføringsformer.

Sådan kommer du effektivt i gang:

  • Del noget af værdi, som man kun kan få ved at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Eksempler på freebies er: En e-bog, et videokursus, et lydfil, en rabatkode eller lignende

  • Reklamer for din freebie med en pop op på din hjemmeside. Selv om pop ops kan virke generende, anbefaler jeg dem alligevel, for de er meget effektive

  • Reklamer for din freebie på sociale medier.  Overvej at få en facebookspecialist til at sætte annoncen op for dig

 

Vil du have mere viden om, hvordan du får flere læsere til dit nyhedsbrev på den lovlige måde? Så læs min  e-bog “Sælg (meget) mere med nyhedsbreve.

Pris: Din emailadresse.

Hent min e-bog om at få succes med nyhedsbreve

Bonustip ifm. B2B-leadgenering

Der gælder andre regler for B2B-salg og B2B-markedsføring end B2C. Derfor må du gerne ringe til mulige kunder, med mindre de er reklamebeskyttet. Det betyder blandt andet, at du gerne må ringe til dem, der læser dit nyhedsbrev og derfor kender dig godt i forvejen. På den måde undgår du kold kanvassalg.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER