Få skabelonen til den gode elevatortale her
Hvad er en elevatortale?
En elevatortale er en præsentation af dig selv, der varer mellem et halvt og et helt minut. Præsentationen hedder netop en elevatortale, fordi du skal kunne holde den, hvis du tilfældigvis møder en person i en elevator, som du gerne vil præsentere dig for – og han skal af om få etager.
Her skal du bruge dine kostbare sekunder bedst, og det kræver, at du har forberedt dig. Ofte vil det være smart at versionisere dine elevatortale, alt efter hvem du møder. Derfor er det en god ide at have gennemtænkt relevante stikord, som du kan improvisere ud fra.
Stikordene til din elevatortale kan være:
Hvem er du?
Husk, vedkommende du taler med, kender dig ikke nødvendigvis. Derfor er det relevant for ham at få dit navn. Særligt, hvis du er kommet afsted uden visitkort, og han vil Google dig bagefter. Det kan også være, han har hørt dig omtalt.
Hvad kan du bidrage med?
Hav altid fokus på, hvad de andre får ud af at samarbejde med dig i stedet for at fokusere på, hvad du selv gerne vil. For andre er altid mere interesserede i deres eget udbytte.
Har du særlige egenskaber eller kompetencer, det er relevant at nævne?
Alt efter hvem du møder kan det være en fordel at fremhæve den ene kompetence frem for den anden. Du kan evt. namedroppe, hvad du har bidraget med i relevante brancher eller hos virksomheder, som personen anerkender.
Sørg gerne for at nævne noget, der gør det let at huske dig. Eksempelvis konkrete tal eller at I har en fælles bekendt. Husk på hvor mange mennesker, vedkommende må forventes at møde i løbet af en dag.
Elevatortaler til jobsamtaler og salgsmøder
Ofte er der størst fokus på elevatortaler blandt virksomhedsejere, der går til netværksarrangementer eller jobsøgende, der går til jobsamtaler.
For alle jobsamtaler indeholder frasen ”Fortæl lidt om dig selv”. Så den kan du lige så godt forberede dig på.
Derfor kan du tænke din præsentation ind i forhold til følgende:
Hvor har virksomheden oplevet særlige problemer for nylig? Konkurrence, tekniske forandringer eller rekruttering?
Hvad sker der i virksomhedens branche?
Hvad sker der globalt?
Jo mere præcist du kan præsentere dig i den rette kontekst, jo mere vil det være værd for virksomheden at ansætte dig, og jo mere professionel og velforberedt fremstår du.
Som virksomhedsejer kan du passende forberede dig ud fra samme spørgsmål, hvis du skal til et salgsmøde.
Måske deltager du ofte i netværksmøder, hvor I præsenterer jer selv. Her skal du også forberede dig, men på en anden måde, da din elevatortale her skal ramme flere mennesker på én gang. Samtidig er præmissen heller ikke nødvendigvis, at de andre deltagere er vildt interesserede. Måske deltager de primært, fordi de gerne vil sælge sig selv, og måske har de slet ikke brug for det, du kan hjælpe med.
Det sidste skal du ikke lægge så meget i, for formålet i mange netværk er at sælge hinanden videre, og det kan de andre kun, hvis du fanger deres opmærksomhed. Den kan du få ved at tage udgangspunkt i en situation eller et problem, som de – eller deres netværk – kan nikke genkendende til og fortælle, hvordan du kan afhjælpe den situation. Gerne med konkrete eksempler eller tal. Fokuser også på, hvad du kan som konkurrenterne ikke kan.
Eksempler på elevatortaler
”Bruger I for meget tid på at snakke med jeres rengøringsfirma om, at de ikke har gjort ordentligt rent? De problemer kender jeg alt til fra mit tidligere arbejde. Derfor har jeg stiftet Tilfreds Rengøring, hvor kunderne bliver økonomisk kompenseret, hvis kvaliteten ikke er i orden. For vores kunder skal selvfølgelig ikke kvalitetssikre vores arbejde gratis. Og heldigvis er der ikke særlig tit behov for kompensation.”
Eller
”Hej. Jeg hedder Martha Jensen, og jeg har længe gerne villet tale med dig. For jeg kan se, at I kører mange tv- reklamer for jeres webshop. Det må koste rigtig mange penge. Jeg kan se, at vi forholdsvis hurtigt kan lave nogle ændringer på jeres hjemmeside. Det vil både styrke jeres salg på den korte bane og formentligt forårsage, at I ikke behøver at betale for annoncer på den lange bane. For nylig hjalp jeg xx-virksomhed med at sælge 8 % mere alene ved de ændringer vi kunne lave på hjemmesiden på en dags workshop.”
Eller:
”Hej. Jeg hedder Benny Jørgensen og er havemand. Jeg kommer jævnligt forbi jeres Nord-afdeling, fordi jeg servicerer x-virksomhed. Det har slået mig, at jeres udendørsarealer ikke er nær så velholdte som tidligere. Derfor vil jeg høre, om du vil være interesseret i et tilbud på en ny ordning. Jeg kan evt. kigge forbi næste gang jeg er i området.”
Formålet med elevatortalen er udelukkende at udnytte muligheden for at gøre dig selv bemærket. De færreste ydelser sælges på baggrund af en kort præsentation, men måske beder personen, du taler med, om dit visitkort eller opfordrer dig til at ringe senere.