Om lidt lærer Susan dig at slå konkurrenterne

Susan Murphy Lamprecht oversætter tekster fra engelsk til dansk og læser korrektur på danske tekster. Alle teksterne handler om teknik.

Og med det lille ord ”teknik” adskiller Susan sig markant fra alle konkurrenterne. Derfor er det tekniske fokus vigtigt i hele hendes markedsføring.

Så da jeg skrev teksterne til hendes hjemmeside, skrev jeg blandt andet:

”Jeg er en af de få oversættere og korrekturlæsere, der udelukkende beskæftiger mig med tekster om teknik. Derfor ved jeg blandt andet, hvornår det hedder montering” i stedet for ”installation”. Netop de detaljer, der understøtter, at I er specialister på feltet, og som gør, at kunderne bliver helt trygge ved at handle med jer.

… skriver ikke tekster om medicin eller medicinsk udstyr, ligesom jeg ikke oversætter undertekster. Det er din garanti for, at jeg takker nej til din opgave, hvis jeg ikke mener, at jeg er den rette til at løse den.”

Fokus på det tekniske gør det nu tydeligt for kunderne, hvordan Susan adskiller sig fra konkurrenterne. Og det er det, gode markedsføringstekster skal. Du kan se hele hjemmesiden her.

Du skal gøre det samme i dine tekster

For når du tør specialisere dig, bliver det tydeligt for de rette kunder, hvorfor de skal vælge netop dig. Skriv også gerne, hvilke opgaver du ikke løser, for det forbedrer din troværdighed radikalt.

Du kan allerede nu løfte dine tekster efter samme model:

  1. Spørg dig selv: Hvordan adskiller du dig fra konkurrenterne? Hvad er din pendant til Susans tekniske fokus?

  2. Vurder, om det er tydeligt nok i dine tekster.

  3. Vurder, om du kan supplere dine tekster yderligere med detaljer og sproglige nuancer, der gør det tydeligere for kunderne, at du er særlig kompetent.

 

Måske opdager du, at du godt ved, hvad du skal skrive, men at det alligevel er svært. For pludselig bliver det tydeligt for både dig og kunderne, hvorfor de skal vælge dig.

Her er der to muligheder:

  1. Du bider hovedet af Janteloven og bliver ved med at skrive. Og du står ved, hvad du er særlig god til, og hvorfor kunderne skal vælge netop dig

  2. Du ringer til mig! For jeg lever af at gøre det tydeligt for dine potentielle kunder, hvad du kan. Og ja, tit er det nemmere for andre at beskrive dine forcer. Desuden er jeg uddannet til at finde de interessante detaljer, vi kan skrive ind i teksten

 

Susan overvejede nu ikke at skrive teksterne selv, på trods af at hun er uddannet korrespondent og cand.mag. og dermed har en række af de færdigheder, som en skriveopgave kræver.

Det fortæller hun om her:

Teksterne afspejler mig som person og fagperson

”Jeg fik lavet en helt ny hjemmeside og skiftede firmanavn samtidig, fordi jeg fremover vil supplere mine bureaukunder med flere firmakunder. Det krævede en anden markedsføring, og jeg ville gerne betale for, at det blev gjort ordentligt – og på én gang.

Nu er budskabet skåret helt ind til benet, og det er blevet tydeligt for kunderne, hvorfor de skal vælge mig. Majbritt fik fat i en masse fordele, vi kunne slå på, og jeg ville aldrig have kunnet skrive teksterne lige så godt selv – eller have haft modet til det. 

Resultatet er blevet rigtig godt, og teksterne afspejler mig både som person og fagperson, og jeg har fået meget ros for hjemmesiden. Den er struktureret, og det er tydeligt for kunderne, hvordan et samarbejde foregår, og det er vigtigt for netop min målgruppe.

Alle kan kalde sig oversætter. Og mange oversættere er bange for at snævre deres felt ind, fordi de frygter at gå glip af kunder. Men jeg tjener mere ved, at jeg tør sige, hvad jeg er god til. Det gør det også lettere for kunderne at huske mig mange år frem.

Og det speciale fremgår tydeligt af den nye hjemmeside.”

Læs USP-guiden, og find det, du skal slå på

USP står for unique selling proposition. Hvordan du finder dit mest effektive USP, kan du læse om her.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER