Nå dine mål med rette rækkefølge af call-to-actions
Vi opsummerer lige de tre vigtigste grunde til, at du skal have et nyhedsbrev:
- Du kan holde kontakten med dine læsere, til de bliver klar til at handle
- Du kan styre, hvad de skal fokusere på
- Du kan styre, hvad de skal gøre, når de hører fra dig
Lad os tage det sidste først. For det vigtigste i al markedsføring er at få læserne til at gøre noget. Og tit giver nyhedsbreve ikke de ønskede resultater, fordi skribenten opfordrer til handlinger, læserne ikke er klar til. Eller lader være med at opfordre til nogen handling overhovedet.
Du kan opfordre dine læsere til en række forskellige handlinger, som jeg lister op i prioriteret rækkefølge, efter hvad de kræver af læseren:
- Læse nyhedsbrevet uden at gøre noget
- Læse nyhedsbrevet – færdigt – uden at gøre noget
- Klikke på et blogindlæg
- Klikke på lyd eller video eller hente en e-bog
- Tilmelde sig et webinar eller onlinearrangement eller booke en gratis session hos dig
- Købe et billigt produkt, der er let at tage stilling til. Eksempelvis en bog
- Kontakte dig mhp. at købe et noget, der er så komplekst, at det kræver en samtale først
- Købe et dyrere produkt eller et fysisk kursus*
*Når et fysisk kursus nævnes nederst, er det fordi der her er tale om en aktivitet på en bestemt adresse + et bestemt tidspunkt. Derfor skal det skal passe præcist ind i læsernes øvrige liv, for at de overhovedet har mulighed for at deltage. Og selv om de rent logistisk kan deltage, skal du stadig overbevise dem om, at de netop skal bruge tid og penge på dit kursus – lige nu.
Som du kan se, kræver halvdelen af mulighederne udelukkende, at læserne klikker på noget, der ikke koster noget. Imidlertid undervurderer mange, hvad det kræver at få dem til at gøre så lidt.
Det kræver meget at trykke på et link
Og når selv så simple handlinger er svære, skyldes det, at nyhedsbrevet lander i læsernes indbakke, mens de laver noget andet. Og selv om læserne har tilmeldt sig dit nyhedsbrev, skriver du kun om eet af mange emner, de skal forholde sig til i løbet af en dag.
De øvrige handlinger på listen har det til fælles, at de kræver penge, eller at læserne skal forholde sig til deres egne kalendere. Og for at motivere dem til det skal du planlægge rækkefølgen af dine nyhedsbreve og handlinger, så læserne undervejs bliver klar til at foretage de mere krævende handlinger, når du opfordrer dem til det. Eksempelvis kan de begynde med at læse et blogindlæg eller se en video. Her øger du læsernes interesse for indholdet, samtidig med at de oplever, at du er kompetent på dit område. Det gør det lettere at få dem til at foretage de mere krævende handlinger senere.
Samtidig er godt indhold relevant for flertallet af dine læsere, mens målgruppen bliver mindre og mindre, i takt med at du kræver mere og mere i dine opfordringer til at handle. Og jo flere du fastholder kontakten med, jo flere kan du motivere.
Du skal ikke underkende, at de lette tilbud, hvor du udelukkende deler viden, også kan få potentielle kunder til at kontakte dig – for at høre hvordan du kan hjælpe dem. Selv om du på ingen måde har lavet aktivt salg.
Når jeg rådgiver kunder, der ikke sælger nok i deres nyhedsbreve, begår de tit en af følgende tre fejl:
De
- fokuserer alt for meget på de handlinger, der kræver meget af læserne
- gør sig ikke nok umage i den fase, hvor de deler indhold
- følger ikke en gennemtænkt struktur, hvor de først øger interessen for et emne, hvorefter de beder læserne om at foretage de mere krævende handlinger
Min anbefaling til en strategi er derfor følgende
Planlæg en kampagne ad gangen og beslut, hvad du vil opnå. Det kan være at sælge x antal af et bestemt produkt. Måske med delmål om indledningsvist at få x personer til at booke en samtale eller tilmelde sig et webinar.
Målet kan også være at øge kendskabet til et emne. Her kan et konkret mål være, at x læser et blogindlæg eller deltager i et webinar. En sådan kampagne er dog mere vag i forhold til dit udbytte her og nu.
Jo mere du vil kræve af dine læsere, jo længere kampagne skal du køre.
Med ordet kampagne forstås en serie af nyhedsbreve, der alle arbejder hen mod det samme slutmål. For at indfri dette mål skal du fokusere på det samme overordnede emne i alle nyhedsbrevene og vinkle dem forskelligt. Her får du både mulighed for at belyse emnet + at bearbejde læsernes forbehold ift. emnet. Forholdene forhindrer dine læsere i at foretage de ønskede handlinger, uanset hvor godt du i øvrigt har tilrettelagt din kampagne. Så forbeholdene er vigtige, og samtidig med at de giver dig mange ideer til godt indhold i dine nyhedsbreve.
Når du samler en stribe nyhedsbreve i en serie, fastholder du læsernes fokus på det planlagte emne over en længere periode.
Samtidig kan du planlægge indhold, forbehold, eventuelle cases + opfordringer til handlinger i den rækkefølge, du selv vælger.
Og du kan selv skrive mere effektivt, fordi du kun fokuserer på et emne.
Det er helt realistisk, at de færreste af dine læsere klikker på de mere krævende handlinger. Men så længe de læser med, påvirker du dem. Og måske opnår du, at de bliver motiverede til at klikke, næste gang du skriver om det samme emne. Og samtidig vil andre af læserne være klar til at foretage nogle af de ønskede handlinger med det samme.
Derfor giver strategiske nyhedsbreve dig mulighed for at påvirke dine læsere på flere forskellige niveauer.