Tjek hjemmesiden, før du kontakter medierne

Overvejer du at bruge medierne som en del af din markedsføring, skal du lige tjekke din hjemmeside først. For når den er tiptop, bliver det nemmere for dig at komme i medierne, og du får mere ud af medieomtalen bagefter.

Har du allerede været i medierne, har du sikkert ærgret dig over, at journalisterne forsimplede dit budskab, og hvor lidt taletid du fik. Og når du udtaler dig i et medie, er præmissen, at de har redigeringsretten. Så det kan du ikke ændre på. Men du kan planlægge efter det, så du får det optimale ud af at deltage i et interview.

Og når din hjemmeside er klar til besøg, får du en række fordele, som medierne ikke kan give dig:

  • Du bestemmer alt indhold i hjemmesideteksterne selv
  • Læserne bliver længe på din hjemmeside, bare de finder dit indhold relevant
  • Får du læserne tilmeldt dit nyhedsbrev, kan du holde kontakten fremover

 

Samtidig kan det gode indtryk, læserne har fået af dig, hurtigt falde til jorden, hvis de efterfølgende googler sig ind til en halvdårlig hjemmeside med uaktuelle begivenheder eller døde links. Så der er mange gode grunde til også at tjekke hjemmesiden, når du arbejder med PR.

Din forside er vigtigst

Du kan komme langt alene ved at optimere forsiden, for her vil de fleste sikkert lande først:

  • Opdater teksten, og sørg for at det er tydeligt, hvad kunderne får ud af at handle hos dig
  • Udskift evt. nogle af billederne
  • Brug mindst en udtalelse fra en tilfreds kunde
  • Skriv evt. et midlertidig afsnit, der matcher det, du har været i pressen med.
    Har du været i medierne med en ny bog eller andet, der er let at købe, kan du evt. sælge direkte fra forsiden. Alternativt så link læserne videre til en underside, hvor de kan læse mere. Tjek også, at den side er opdateret

 

Det er også en rigtig god ide at optimere bag-om-siden.

Med disse forholdsvis simple ændringer på hjemmesiden kan du nemt forlænge kontakttiden med læserne radikalt – sammenholdt med hvor meget medietid, du fik i mediet.

Og endnu bedre bliver det, hvis du også gør det attraktivt at tilmelde sig dit nyhedsbrev. For med et nyhedsbrev har du dit eget medie, og du bliver uafhængig af journalister og sociale medier fremover.

Du får læserne til at tilmelde sig nyhedsbrevet ved at love noget dem attraktivt, også kaldet en freebie. Gerne via en pop up, for den er lige så effektiv, som den er irriterende. Du kan evt. udvikle en freebie, så den matcher det, du har været i medierne med, så læserne allerede er topmotiverede til at læse mere. Freebien behøver ikke nødvendigvis være særligt omfattende. Den skal bare trigge nysgerrigheden nok til, at læserne vil aflevere deres e-mailadresse for at få den.

Med en god hjemmeside, får du ikke alene mere ud af den opmærksomhed, du får via medierne. Du øger også sandsynligheden for at blive kontaktet af journalisterne fremover. Dels fordi journalisterne googler i deres research og derfor kan lande på din hjemmeside, når de mangler en ny ekspert eller viden om et emne. Dels fordi en god hjemmeside promoverer dig lige så godt over for journalisterne som over for alle andre.

Og når du først er i medierne regelmæssigt, bliver du automatisk opfattet som the-go-to-person af såvel journalister og kunder.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER