Kan du kende det her:

Du har en lille liste med læsere, du kan skrive nyhedsbreve til?
De har ikke hørt fra dig længe?
Når du skriver, sælger du ikke noget?

Hvis det er dig, jeg lige har fortalt om, så læs lige linjerne igen. For de hænger uløseligt sammen.

Jo mindre din liste er, jo færre potentielle kunder skriver du til. Og når de ikke har hørt fra dig i lang tid, får du meget svært ved at sælge til dem. For særligt i nyhedsbreve er relationen og de hyppige påvirkninger afgørende.

Udover at skrive nyhedsbreve alt for sjældent begår mange også den fejl, at de fokuserer for meget på sig selv og det, de vil sælge, i stedet for at dele værdi.

Når jeg rådgiver kunder om salg gennem nyhedsbreve, indleder vi derfor tit med at lægge en strategi, hvor vi begynder med at styrke relationen. Herefter kan vi bede læserne om noget.
Og da mange af mine kunder sælger ikke-fysiske produkter, kræver et salg tit, at de taler med kunderne før et salg. Derfor er kunderejsen længere og mere krævende, end hvis de solgte et mere standardiseret, fysisk produkt. Og jeg anbefaler stort set aldrig, at de prøver at sælge til en ikke-opvarmet liste.

I stedet lægger vi en strategi, hvor det primære fokus er at minde læserne om virksomheden og dele konkret viden, som læserne kan bruge. Ud fra tanken: hellere styrke opfattelsen af, at afsenderen er kompetent, end skyde over målet for at sælge – uden at ramme nogen.

En af dem, jeg har rådgivet om at få kontakt med listen igen, er min gode kunde gennem mange år, videoproducent Kira Paulli.

100 gange mere værd, at Majbritt var med fra starten

”Uden Majbritts rådgivning havde jeg sikkert sendt et eller to nyhedsbreve for at minde læserne om, at jeg eksisterer. Men jeg kunne ikke finde ud af, hvad læserne skulle have ud af mit nyhedsbrev.

Derfor bookede jeg få sessioner med to primære mål: at få vækket min liste igen og lære, hvordan jeg tænker kampagneelementet ind i mine nyhedsbreve. Også fremover. For det tager som regel lang tid at beslutte sig for at få lavet en video, da det også kræver noget af kunderne selv. Så det er vigtigt, at de hører fra mig flere gange, før de tager stilling.

Jeg havde svært ved at finde ud af, hvad jeg kunne få mine læsere til at gøre, der krævede mindre af dem end at købe. Og vi planlagde en kampagne med 4 mails, hvor jeg delte viden og kundecases og opfordrede læserne til at booke en gratis rådgivningssession om, hvordan de kunne bruge video i deres markedsføring.

Hvis Majbritt ikke havde været inde over min nyhedsbrevsstrategi fra starten, havde jeg skrevet i blinde og uden et konkret mål. Det ville have resulteret i, at jeg skulle skrive det hele om, hvis jeg kontaktede hende bagefter. Så det var 100 gange mere værd, at hun var med fra starten.

I stedet fandt vi frem til et realistisk mål, og jeg skrev udelukkende nyhedsbreve, der arbejdede hen mod det mål.

Den strategi kan jeg også bruge fremover. Og når jeg har ét fokus, er det meget lettere at skrive noget konkret og tage stilling til, hvad der skal med, og hvad der skal sorteres fra.
Samtidig var der forbløffende få, der afmeldte sig nyhedsbrevet, fordi jeg delte værdi. Så nu har jeg mod på at skrive nyhedsbreve regelmæssigt og lave et par kampagner om året.

Selv om jeg kun har omkring 200 læsere på mit nyhedsbrev, bookede 5 læsere en session, og jeg regner med et samlet salg på 20.000 kroner på den korte bane. Det er en fin bonus på et forløb, der primært var en læreproces og en genaktivering af en ikke-plejet liste. Så jeg er superglad for, at jeg har brugt tiden på at lære det, og jeg fik mere ud af det, end jeg havde regnet med.”

Blogbanner nyhedsbrev
Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER