Alt det her mister du uden et nyhedsbrev
Har du ikke et nyhedsbrev, løber du en stor risiko for at miste den mest åbenlyse mulighed for at afslutte salget med alle de potentielle kunder, du kommer i kontakt med. Det kan blive mange penge. Derfor ærgrer jeg mig over, hvor mange virksomhedsejere der kategorisk afviser nyhedsbreve.
For nyhedsbreve virker stort set i alle brancher. Og virker de ikke, er det ofte fordi strategien er lavet forkert. Eller ikke er lavet.
Derfor får du nu de 5 vigtigste grunde til at få et nyhedsbrev. Også kaldet: Alt det, du mister, hvis du ikke har et. Læs også med, selv om du ved, at du ikke har tiden til det kontinuerlige arbejde med nyhedsbreve. For der er en genvej.
1. Du får dit eget medie
Derfor kan du fremover kommunikere med dine kunder, tidligere kunder og potentielle kunder på én gang – uden at betale en krone til annoncer eller til andre mellemled. Du bestemmer også selv, hvornår du sender nyhedsbrevene ud, og hvis noget ændrer sig, kan du ændre udgivelsestidspunktet.
I modsætning til ordinære medier får du mere end et enkelt skud i bøssen. Du får i stedet den kontinuerlige branding over en længere periode, og fordi du selv bygger din liste op, har læserne selv aktivt taget stilling til, at det er dig, de gerne vil høre fra. Så de er automatisk positive.
Mange underkender værdien af at holde kontakten med eksisterende eller tidligere kunder, og der ligger ofte et stort uudnyttet potentiale her. Selv oplever jeg jævnligt, at mine nyhedsbreve genaktiverer de tidligere relationer. Der kan være mange grunde til, at mine kunder ikke har fokuseret på deres markedsføring i en periode. Og når jeg skriver om interessante markedsføringsmuligheder, kan det sagtens være startskuddet til, at vi fortsætter samarbejdet.
Samtidig bestemmer du selv, hvilke emner du vil skrive om. Med traditionelt PR-arbejde er du afhængig af at passe ind i mediernes dagsorden, tema og vinkel. Desuden kan samarbejdet med medier være meget krævende, fordi du skal stå til rådighed, når medierne er klar. Og alligevel risikerer du, at din historie ikke bliver bragt, eller at den bliver vinklet anderledes, end du havde ønsket. Det kan også være, at historien bliver bragt på et tidspunkt, hvor din målgruppe har fokus på noget andet og derfor slet ikke reagerer.
Hvis du sammenligner et nyhedsbrev med sociale medier eller Google, er den store forskel også her, at andre ejer disse medier. Og algoritmerne for, hvad der gælder, ændrer sig løbende. Derfor kan du risikere at miste det hele pludseligt, eller at det bliver mere og mere besværligt eller dyrt at opnå de samme resultater.
Med dit eget medie bliver du desuden mere interessant at samarbejde med, fordi du kan omtale fælles arrangementer eller tiltag i nyhedsbrevet. Særligt ift. firmaer der ikke har en stor liste at skrive til, eller som gerne vil udvide kundekredsen. Så det i sig selv kan være grunden til, at du bliver kontaktet.
2. Du bestemmer, hvad læserne skal fokusere på
Med andre ord: Du kan flytte deres opmærksomhed fra ydelser du ikke har lyst til at sælge til ydelser, der både er mere attraktive for dig og samtidig giver dig mere tilfredse kunder + mersalg.
Du kan også skrive om de opgaver, du har løst, så det bliver tydeligt for læserne, at du er dine penge værd. Derfor vil kunderne fokusere mindre på prisen, når de kontakter dig. Og samtidig øger du sandsynligheden for, at de anbefaler dig ude i byen.
I dag oplever du højst sandsynligt, at mange kunder og potentielle kunder begår de samme fejl, misforstår det samme og har de samme forbehold mod at handle hos dig. Det giver dig fremover en sand guldmine af ideer til, hvad du skal skrive nyhedsbreve om.
Og fordi du kan påvirke de samme læsere over en længere periode, kan du uddanne dem til at forstå et behov, de ikke var klar over, at de havde. Derfor kan du planlægge en kampagne, hvor alt arbejder henimod, at læserne skal foretage en bestemt handling, som du har defineret på forhold. Det kan være at deltage i en konkurrence eller et webinar, læse et blogindlæg, booke tid i din kalender, besvare din mail eller en spørgeskemaundersøgelse eller købe det produkt, du har besluttet dig for, at du vil sælge.
3. Din øvrige markedsføring bliver mere værd
De fleste former for markedsføring stopper, når kunden skal tage stilling til, om han vil købe – eller ej. Og uanset hvor godt du har lavet din markedsføring, takker flertallet nej.
Det gør de også med nyhedsbreve – de fleste gange du skriver til dem. Den store forskel er, at med nyhedsbreve bliver du ved med at påvirke dem – indtil de bliver klar.
Så hvis din øvrige markedsføring i det mindste resulterer i, at de potentielle kunder tilmelder sig dit nyhedsbrev, er der større chance for, at de bliver kunder på et senere tidspunkt.
En af de markedsføringskanaler, som mange bruger en stor del af markedsføringsbudgettet på, er hjemmesiden. Og selv om hjemmesiden ofte er et af de sidste steps på kunderejsen – før kunden handler – er der også et stort frafald af kunder her. Selv blandt dem, der troede, de ville ringe eller købe i dag.
Har du et nyhedsbrev, kan du påvirke læserne lige så længe, det kræver, og derfor mister du dem ikke. Men har du ikke et nyhedsbrev, skal du sikre den kontakt via andre kanaler. Det kan hurtigt blive dyrt og tidskrævende i annoncer, fysisk fremmøde eller telefonsamtaler.
Det primære formål med al markedsføring er at få læserne til at gøre noget. Og en af de letteste handlinger er at få dem til at tilmelde sig nyhedsbrevet. Så har du ikke noget nyhedsbrev, vil de fleste forsvinde igen – før du overhovedet bliver klar over, at de har vist interesse.
Samtidig værdsætter flertallet af dine læsere at høre fra dig, fordi du deler værdi. Ellers ville de have afmeldt sig nyhedsbrevet igen. Øvrig markedsføring opleves ofte som irriterende afbrydelser. Så hele kunderelationen begynder bedre.
4. Nyhedsbreve er billige
Succes med nyhedsbreve kræver 3 ting:
- Adgang til et nyhedsbrevssystem som ActiveCampaign eller Ubivox. Prisen afhænger af, hvor mange nyhedsbreve du sender ud. For mange virksomheder taler vi få hundrede kroner om måneden
- Viden om, hvordan du arbejder strategisk med nyhedsbreve
- At du følger din strategi
Når du først er kommet i gang, skal du udelukkende skrive hyppigt, for de to første punkter kræver kun din opmærksom én gang.
Derfor er nyhedsbreve en af de billigste markedsføringsformer overhovedet. Den tid, du bruger på at skrive dine nyhedsbreve, skal sammenholdes med, hvor mange læsere du har kontakt med, og hvor lang tid du skulle bruge på at holde den samme kontakt på anden vis.
Hertil kommer at du ofte kan genbruge indholdet i dit nyhedsbrev andre steder i din markedsføring. Selv bruger jeg ofte indholdet fra et nyhedsbrev i et blogindlæg bagefter, og derfor bliver det ved med at arbejde for mig lige så længe, som jeg har min hjemmeside.
Andre gange kan du skrive et nyhedsbrev hurtigt, fordi indholdet ikke ligger i nyhedsbrevet. Her kan du i stedet linke til et blogindlæg, et webinar, en podcast, en video eller andet, som du laver alligevel. Eller indhold, du har lavet for flere år siden, som stadig er relevant. Her er nyhedsbrevets vigtige formål udelukkende at gøre læserne interesserede i dine øvrige aktiviteter og få dem til at klikke på linket. Og nyhedsbrevet sikrer, at du får meget mere ud af dine øvrige tiltag.
5. Nyhedsbreve er effektive
Der er ingen øvre grænse for, hvor mange læsere, du kan påvirke, hver gang du sender et nyhedsbrev ud.
Udover at det sparer dig selv for rigtig mange 1:1-samtaler, foretrækker størstedelen af din målgruppe også at læse dit nyhedsbrev i stedet for at tale med dig. For det sidste kræver, at de er langt fremme i deres købsrejse.
Og skriver du nyhedsbrevene godt, vil du øge læsernes lyst til at snakke med dig. Derfor kan nyhedsbrevene få de rette læsere til selv at ringe til dig, når de har brug for din hjælp. Til den tid er de meget tætte på kasseapparatet, fordi de kender dig og dine kompetencer gennem dit nyhedsbrev. Så den tid, du bruger på nyhedsbrevene, skal ses i lyset af, hvor meget tid du ellers skulle bruge på at få de samme mennesker til at tage kontakt.
Du kan også segmentere læserne og sende forskellige nyhedsbreve efter deres købsmønster, og hvad de tidligere har vist interesse for. Det giver dig mulighed for at ramme dem meget præcist, og jo mere præcist du rammer, jo større sandsynlighed har du for salg.
Du kan også bruge det næstbedste alternativ
Ved du, at du ikke kommer til at sende nyhedsbrev hyppigt nok til at opnå en effekt, kan du også gøre noget andet. Du kan oprette en autoresponder, hvor du skriver én mailserie én gang. Denne serie kan de besøgende på din hjemmeside sætte i gang, og det giver 2 attraktive fordele:
- Du skal kun lave arbejdet én gang
- Du fastholder kontakten i netop den periode, hvor læseren selv har vist interesse for det, du laver
Er du stadig ikke overbevist om, at du skal have et nyhedsbrev?
Så må du meget gerne sende mig en mail, for jeg vil rigtig gerne blive klogere på, hvad der holder dig tilbage.
Du kan også booke en gratis session i min kalender, hvis du vil høre mit bud på, hvordan du får mere ud af dine nyhedsbreve, end du får i dag. Eller hvordan du kommer effektivt i gang med e-mail markedsføring.