Med autoresponderen rammer du kunderne på det bedste tidspunkt

En autoresponder er, som navnet siger, et svar, der kommer automatisk. Det kan enten være efter køb i en webshop eller som bekræftelse på en tilmelding, et spørgsmål eller lignende på hjemmesiden.

Den kan enten bestå af en enkelt mail eller en hel serie, og modellen bruges ofte, umiddelbart efter nye læsere har tilmeldt sig nyhedsbrevet. Her opnår du mindst 2 fordele:

  • Særligt de første mails lander i læsernes indbakke kort tid efter, de besøgte din hjemmeside og aktiverede autoresponderen. Derfor er de topmotivererede for dit indhold

  • Autoresponderen arbejder for dig 24/7, til du stopper den igen. Derfor vinder du netop her meget ved at gøre dig umage

Planlæg den effektive autoresponder

En autoresponder består af 3 forskellige dele:

  1. Freebien, som du lover dine læsere mod at få tilladelse til at sende dine mails

  2. Mails, der underbygger din ekspertise, efter læserne har fået freebien

  3. Mails, der opfordrer læserne til at foretage en bestemt handling, du har besluttet på forhånd. Også kaldet din call-to-action

 

De er alle vigtige. Hver af sin grund. Det vigtigste er, at de hænger sammen, og at alle arbejder henimod, at læserne kommer til at foretage din ønskede handling i fase 3.

Det allervigtigste spørgsmål er, hvilken freebie der kan få flest læsere til at aflevere deres mailadresse. For uden mailadresser at sende din autoresponder til, er resten jo spild af tid. Samtidig skal din freebie handle om noget, du gerne vil sælge mere af, for du bliver jo kendt på det emne, din freebie handler om.

Den del er som regel ikke så svær. Ofte ser jeg flere problemer i 3. fase af autoresponderen. Og det er her, alt dit arbejde skal tjene sig selv ind, så det er vigtigt at overveje fase 3 grundigt. Derfor begynder jeg med den.

To vigtige fokuspunkter:

Din call-to-action skal

  1. ligge i logisk forlængelse af emnet i din freebie, så alt indhold fører hen til den handling, læserne skal foretage

  2. være overskuelig for læsere, der lige har lært dig at kende, og som ikke er særlig erfarne ift. det, du beskæftiger dig med

 

Punkt 2 kræver en uddybning. For mange overvurderer, hvad de kan få deres potentielle kunder til at gøre. Særligt i onlinemarkedsføring bliver det overvurderet.

Alt kræver noget. Og i din onlinemarkedsføring skal du altid tænke det som en sejr i sig selv, når du bare får din læser til at klikke på et link. For de fleste læsere lader være. Og går i stedet tilbage til deres indbakke eller Google, eller hvor de nu kommer fra.

Derfor misser mange salg eller kundesamtaler, fordi de bruger call-to-actions, der kræver for meget af læserne. Den kan enten være at

  • købe noget, der er for dyrt, eller som læserne ikke kan overskue

  • besvare et spørgeskema

  • ringe eller booke en gratis session

Brug de nemme call-to-actions

Selv de handlinger, som ikke kræver penge fra læserne, kræver stadig, at de bruger deres tid eller engagerer sig i noget. Og særligt her undervurderer mange, hvad det kræver at få læserne til at gøre noget overhovedet. At noget ikke koster penge, har ikke nær samme værdi som tidligere, for i dag er det en gængs del af moderne virksomheders markedsføringsstrategi at forære noget væk i forventning om et salg senere.

Overvej derfor både, hvad en handling kræver af læserne, og især hvorfor handlingen vil være en fordel for dem.

Eksempelvis har det en stor værdi for dig, at læserne besvarer et spørgeskema, men for en læser, der måske har fået 5-10 mails fra dig, kan det være meget svært at se fordelen ved at svare. Især hvis læserne end ikke overvejer at blive kunde hos dig. Endnu. Derfor er et spørgeskema sjældent det mest oplagte at bede læserne om. Vælger du det alligevel, så stil så få spørgsmål som muligt.

Og vil du sælge, så sælg evt. dit mindste produkt. Og brug det som afsæt til at sælge mere senere i stedet for at sælge dit mest forkromede forløb i autoresponderen.

Vælg et produkt, der kan ramme flest mulige. Eksempelvis en times rådgivning, en test eller afklaring, der ligger i naturlig forlængelse af det, du har fortalt om i dine tidligere mails.

Overvej også, om dit tilbud kræver fysisk fremmøde, eller om læserne kan blive bag deres computere. Kræver handlingen fysisk fremmøde, vil færre reagere. Omvendt vil dem, du aktiverer, sikkert være mere engagerede. Derfor skal du tænke din samlede salgsstrategi ind i din autoresponder. Hvis du sælger et billigt rådgivningsmøde, og din strategi er at sælge et markant dyrere produkt herefter, kan det jo sagtens være en god ide at lægge en forhindring ind, så du kun mødes med de virkeligt motiverede.

Sådan opbygger du indholdet i din autoresponder

Når du har valgt din call-to-action, kan du bygge resten af din mailserie op efter, at indholdet skal gøre din læser interesseret i den pågældende handling.

I forhold til din freebee kan du derfor vælge én af to strategier:

  1. Fat dig i korthed, og fortæl læseren hvad løsningen er, men ikke hvad han skal gøre i praksis. Denne model kræver selvfølgelig, at du ikke har oversolgt din freebie, så dine læsere bliver skuffede

  2. Del al den viden, læseren har brug for i en e-bog, et minikursus eller lignende

 

Selv har jeg primært arbejdet med model 2, hvilket tilhængere af model 1 flere gange har stillet spørgsmål ved. For hvis jeg forærer al min viden væk, hvorfor skulle nogen så betale for den bagefter?

Imidlertid er SEO, nyhedsbreve m.m. så forholdsvis komplicerede emner, at mange alligevel får brug for 1:1 sparring for at finde ud af, hvad mine anbefalinger konkret betyder lige i deres tilfælde. Andre får brug for feedback for at være sikre på, at de træffer de rette valg i processen. Så jeg oplever, at mine grundige freebies både understøtter, hvor avancerede opgaverne er, og viser, at jeg har erfaringen til at løse dem.

Sælger du noget, der er lettere at gå til, kan det selvfølgelig være argumentet for at vælge model 1.

Alt efter hvad din call-to-action er, vil du sikkert få brug for en eller flere mails i overgangsfasen fra freebie til call-to-action.

Det kan være kundecases, der fortæller, hvad de har fået ud af din metode, hvis du bruger model 1. Eller måske en uddybning.

Og med model 2 kan du dele freebien op i flere bidder, så du når at påvirke dine læsere længe nok til, at de bliver klar til din call-to-action.

Blogbanner nyhedsbrev
Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER