”Det er jo bare en tekst…”

”Den skal jo ikke noget særligt.”
”Nu prøver vi lige med den…”

Sådan lyder det fra tid til anden, når jeg udfordrer kunder og netværkskontakter på halvdårlige tekster, de er kommet lidt let til. Enten fordi de hurtigt har skrevet dem selv, eller en studentermedarbejder, en praktikant eller en billig tekstforfatter har gjort det. Eller måske AI.

Problemerne med de dårlige tekster er de samme – uanset hvor teksterne kommer fra.

  1. Ingen har gennemtænkt strategien. Herunder:
    1. Hvordan får vi læserne til at læse teksten?
    2. Hvad skal teksten få læserne til at gøre, efter de har læst den?
    3. Er det en realistisk handling?

  2.   En tekst er som regel kun en mindre del af en langt større opgave, som også kræver ressourcer i form af tid, penge eller knowhow.

Specielt 2 problemer går igen:

Se listen over tillægsopgaver jf. punkt 2

Lad os eksempelvis se på diverse opgaver ifm. en autoresponder.

Autoresponderen begynder med en pop up, hvor du opfordres til at skrive dig op til et nyhedsbrev for at få en freebie (e-bog, videokursus eller andet). Herefter får du freebien + en række efterfølgende mails, hvorefter du opfordres til at købe noget/booke et møde eller lignende.

Autoresponderen er supereffektiv for din markedsføring, for læserne aktiverer den selv, når de er i markedet, og du skal kun lave den én gang.

Udfordringen er, at alt skal laves professionelt, for at du får det fulde udbytte. Så selv hvis du lige hurtigt får skrevet en freebie, skal nogen også lige skrive alle de øvrige tekster + sætte alt op – såvel teknisk som grafisk.

Hertil kommer, at du også skal bruge flere forskellige systemer for at få det til at virke. Min egen pop up koster eksempelvis +200 kroner hver måned.

Og når det hele er sat op, skal du betale for annoncer for at få trafik ind til din autoresponder – medmindre du allerede har mange besøgende på din hjemmeside.

Så ja, der er mange udgifter rundt om den billige tekst.

Udover den tid, jeg netop har skitseret, skal du også medregne evt. forberedelsestid, før du eller andre begynder at skrive, og at andre også tit skal ind over teksten – bagefter. Særligt hvis den ikke rigtig virker.

Skal jeg lige hurtigt rette den billige tekst for dig?

Måske får nogen så den ide lige at sende teksten forbi en korrekturlæser eller en som mig – for lige at gøre noget ved overskrifterne. En opgave, jeg vil takke nej til.

Så før du finder ud af, at den billige tekst ikke virker, er den tit blevet rigtig dyr. Både i supplerende udgifter + din gejst.

Også her bliver jeg kontaktet fra tid til anden. For hvorfor virker teksten ikke? Kan jeg lige redigere?

Denne type opgaver tager jeg nogle gange ind – hvis jeg tror på, at jeg kan være mine penge værd. Og det kan hurtigt blive dyrt.

Er der tale om en større freebie + måske 10 mails + en landingsside, hvor læserne skal købe eller booke, kan jeg hurtigt bruge ½-1 dag på at læse alt materialet igennem.

Her er der flere mulige fejlkilder:

  • Er freebien ikke attraktiv?
  • Er den dårligt skrevet?
  • Er målgruppen forkert?
  • Er det realistisk at få læserne til at foretage den handling, de skal foretage efter endt læsning?
  • Hvis ikke, skal vi så lave det hele om?
  • Hvor mange steder i mailserien kan læserne gå i stå grundet dårlig tekst, sjusket grafik eller tekniske problemer?

 

Så ja, der er mange grunde til, at du skal kontakte mig, før du skriver, hvis du vil spare tid og penge.

Udover hvad jeg og andre koster, efter den dårlige tekst er skrevet, har du 2 yderligere tab:

  • Alt det salg og alle de kontakter, din tekst kunne have givet, hvis den var skrevet rigtigt fra starten

  • Læsere og netværkskontakter tænker måske dårligere om dit navn og brand, fordi du ikke fremstår professionel, så længe du bruger den dårlige tekst

 

Og de problemer er de samme, uanset om den dårlige tekst bruges ifm. en autoresponder eller ifm. andre markedsføringsopgaver.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER