Content marketing er moderne og effektiv markedsføring

Det fortæller jeg mere om lige om lidt.

Først skal vi lige have svar på spørgsmålet: Hvad er content marketing?

”Content” betyder ”indhold”. Og derfor er ”content marketing” ”indhold, der er så relevant, at det tiltrækker læserne og samtidig har en markedsføringsfunktion, fordi det relaterer til det, virksomheden sælger”.

Content Marketing er fremtiden og overtager, der hvor dyre, trykte reklamer og telefonsælgere må give op.

Kundernes købsmønstre har ændret sig i takt med, at flere (både kunder og leverandører) deler viden på internettet.

Tidligere var det nemmere at påvirke kunderne ved at kontakte en virksomhed direkte. Men i dag bliver flere og flere forbrugere reklamebeskyttet, og samtidig bliver de bedre til at filtrere diverse reklamer fra. Blandt andet registrerer deres øjne ikke længere reklamer i højre side af nettet på samme måde som før, ligesom mange nu helt bevidst sætter kaffe over, når der er reklamer på tv.

I stedet er forbrugerne blevet meget mere opsøgende. I takt med at Google nu har gjort det så nemt at finde alle tænkelige oplysninger, laver kunderne en del af deres research selv. De undersøger både produktet, og hvad andre gør sig af erfaringer. Og samtidig undersøger de også, hvor tilfredse andre kunder er med den specifikke virksomhed, blandt andet på Trustpilot.

Selv om købsmønsteret kan være forskelligt, alt efter om du arbejder med B2B-salg eller B2C-salg, er følelsen af tillid noget af det mest bærende, når du vil sælge noget. Alle er mennesker, der handler med mennesker, og relationen betyder alt.

Dine potentielle kunder skal derfor ikke kun blive opmærksomme på din ydelse.

De skal også stole på, at det netop er dig og dit firma, der skal levere produktet eller ydelsen. Derfor handler salg og markedsføring nu i stigende grad også om at opbygge relationer. Og det kan du gøre med content marketing.

Content marketing kan være

  • guides eller blogindlæg om, hvordan læseren selv kan løse et problem
  • opskrifter – eventuelt med de ingredienser, du sælger
  • tests, så læseren selv kan afdække sin situation

 

Hvad er content marketingDet, der kendetegner content marketing, frem for almindelig onlinemarkedsføring, er, at indholdet er så godt, at læserne bliver reelt klogere af at læse. Måske får de lyst til at dele. Og derfor kan du opnå, at dit content går viralt, hvis du gør det godt.

Content marketing handler om vidensdeling. Ikke om direkte salg. Godt indhold tiltrækker potentielle kunder og er derfor en del af firmaets samlede markedsføring og leadgenerering. Især hvis du sørger for, at læserne får lyst til at tilmelde sig dit nyhedsbrev allerede ved første besøg.

Du kan læse mere om markedsføring på sociale medier og se et eksempel på en markedsføringsplan her.

SEO-optimeret contentmarketing er sand dynamit

Når du laver en søgeordsanalyse i et søgeordsværktøj, får du en masse inspiration til godt content. For her kan du se, hvad folk søger efter på Google. Du kan både se helt præcist, hvad de spørger om og hvor mange, der stiller de forskellige spørgsmål.

Det giver dig to store fordele:

  1. Du løber aldrig tør for relevant indhold
  2. Når du søgemaskineoptimerer dine blogindlæg efter søgeordet eller søgefrasen, kan du fremover få trafikken ind direkte fra Google

 

Derfor kan du blive ved med at tiltrække dine læsere i mange år med indhold, du kun skal lave een gang. Hvis du laver et grundigt indlæg om måneden, bliver det til en del over årene. Og samtidig lærer du dine potentielle kunder rigtig godt at kende. En viden, du også kan gøre brug af i dine øvrige markedsføringsopgaver.

Content marketing virker også i B2B-markedsfrøing

Mange B2B-virksomheder tror fejlagtigt, at nyhedsbreve, blogindlæg m.m. ikke virker for erhvervskunder.

Men sælger du B2B, er det endnu vigtigere, at du påvirker med godt content marketing, da B2B-kunderejsen tit er længere og mere kompleks end kunderejsen B2C.

Særligt B2B-leadgenerering kan være meget værd, da du løbende kan påvirke dine mulige kunder med nyhedsbreve og ringe dem op i de perioder, de læser mest aktivt med.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER