Hvorfor gå til pressen?
Pressen har stor magt; hvis en politisk sag først kører i pressen, kan de indblandede politikere være interesserede i at gøre meget for at få den lukket.
Denne magt kan I ligeså godt udnytte til jeres fordel. Et eksempel på en organisation, der altid har været god til at få sine mærkesager frem i pressen, er Ældre Sagen, som har 550.000 medlemmer. Selvfølgelig er de godt hjulpet på vej af, at de taler på vegne af en stor gruppe, og at de, netop fordi de er så store, lettere kan sætte de ressourcer af, som det kræver at komme i pressen.
Det er nemlig hårdt arbejde at få sine budskaber i pressen, og det kræver både, at man vinkler sine historier rigtigt, skriver gode pressemeddelelser og bliver ved med at opsøge journalisterne.
I dette kapitel vil jeg gennemgå, hvordan I får størst mulig chance for at komme i pressen, og med hvilke historier. Så kan I lettere vurdere, hvor og hvornår I får mest muligt ud af jeres indsats. Når I ved noget om, hvilke typer historier det typisk er svært at komme i pressen med, kan I måske genoverveje, om jeres egen historie er indsatsen værd.
Hvad mon pressen kan finde på?
Nogle foreninger er forsigtige med at invitere pressen indenfor. Dels fordi de er bekymrede for, hvordan journalisterne fortæller historien, og dels fordi de mener, at den, der lever stille, lever godt.
Det er korrekt, at I ikke på forhånd kan være sikre på, at pressen skriver det, I gerne vil have. Det er prisen for at have en fri presse. Men jo bedre I er forberedt, før I kontakter en journalist, des større er chancen for, at I får den omtale, I gerne vil have.
Fidusen med at leve stille går for øvrigt lidt fløjten, hvis I gerne vil have flere medlemmer eller mere politisk fokus på det, I laver.
Potentielt nye medlemmer melder sig måske ind i en konkurrerende forening, der tilbyder mere eller mindre det samme som jer, fordi pressen skriver nogle tilpas spændende eller tillidsvækkende artikler om dem.
Det er langtfra sikkert, at de også tjekker, om jeres forening tilbyder tilsvarende aktiviteter.
God omtale i pressen kan desuden minde eksisterende medlemmer om, at jeres forening er et rigtig godt tilbud, og andre foreninger lægger også mærke til det, hvis pressen fortæller jeres gode historier. For øvrigt er det sådan, at selv om den, der stikker næsen frem, har større risiko for at få den i klemme, så kan I godt regne med, at pressen kommer under alle omstændigheder, hvis I har en rigtig dårlig historie – uanset hvor stille eller godt, I så ellers har levet.
De dårlige historier kommer så til at stå alene, når man eksempelvis søger på jeres forening på nettet, hvis ikke I også har sørget for at fortælle de gode historier.
???
- Hvilke fordele kunne jeres forening få ud af presseomtale?
- Hvilke historier kunne I tænke jer, at pressen fortalte?