Styrk din ekspertstatus med en blog

Hvordan laver man en blogHvis du vil starte en blog, skal du enten have installeret en blog på din hjemmeside eller oprette en gratis blog, på eksempelvis WordPress.com.

Min blog ligger på min egen hjemmeside. Derfor står der www.majbrittlund.dk i urlen. Det er den professionelle måde at gøre det på. Havde jeg oprettet en gratis blog i stedet, kunne den have heddet www.majbrittlund.dk.wordpress.com

Hvad er en blog?

En blog er en artikel, en guide, en kommentar eller anden form for vidensdeling. Og bloggen adskiller sig fra de øvrige sider på hjemmesiden ved, at læserne kan kommentere på det, du skriver.

Jeg vil ikke gå ind i den tekniske del af at oprette en blog, da mit fokus er på indholdet. Men det kan du finde mange guides om på Google.

Hvordan bliver man blogger?

Før du opretter din blog, er det vigtigt, at du har en strategi for, hvad du vil have ud af din blog, hvem målgruppen er, samt hvornår du vil publicere hvilke blogindlæg.

Det er meget forskelligt, hvilke formål folk har med deres blogs.

Nogle skriver primært for deres egen skyld. Enten for at dele deres holdning eller fortælle om deres hobby til et interesseret publikum.

Søger du derimod ekspertstatus og vil bruge bloggen som en struktureret del af din markedsføring, skal du udelukkende dele viden inden for dit eget ekspertiseområde, og din blog skal fremstå meget professionel. Søgemaskineoptimerede blogindlæg er en meget effektive i forhold til at tiltrække relevant trafik fra Google, så en aktiv blog kan styrke din øvrige markedsføring radikalt.

Og så er der de få bloggere, der ligefrem tjener penge på deres blog. De har måske enten en modeblog, en sundhedsblog eller andet, hvor forskellige virksomheder kan annoncere. Nogle af dem har affiliateaftaler, hvor de omtaler forskellige produkter og bliver betalt, alt efter hvor mange kunder, de genererer til virksomhederne.

Hvis du bliver betalt for at omtale andre virksomheder eller produkter, skal du huske at gøre dine læsere opmærksom på, at indlægget er sponsoreret.

Få inspiration til din blog

Når du kender din målgruppe og ved, hvad de undrer sig over, kommer du aldrig til at mangle emner, du kan skrive om. Svar på de spørgsmål, du ved, de har. Du kan eventuelt lave et blogindlæg med 5 eller 10 tip til noget, der effektiviserer deres dagligdag, fremmer deres karriere eller hvad din blog nu handler om. Herefter kan du lave et specifikt blogindlæg ud fra hvert tip, hvor du går mere i dybden.

Du kan også finde inspiration i et søgeordsværktøj, hvor du kan se, hvad folk søger efter på Google. Jeg bruger det primært, når jeg skriver SEO-tekster, men det er også meget effektivt til at lære sin målgruppe bedre at kende. Især fordi folk er skræmmende ærlige, når de søger på Google. Det er de ikke nødvendigvis, når de spørger om noget hos dem, de kender, eller på facebook. Hvis du skriver søgemaskineoptimerede blogindlæg, kan du opnå meget store besøgstal via Google.

Det kan du læse mere om i min e-bog “Overhal konkurrenterne med SEO-tekster, der sælger”.

Alternativt kan du dele dine blogindlæg på de sociale medier eller i dit nyhedsbrev.

Andre har også læst:

Skriv dit søgeord og tryk ENTER