E-mail marketing specialist, Camilla Dudzinski Nielsen får ordet:
Intet er, som når andre specialister giver en ret. Og i dette blogindlæg kommer e-mail marketing specialist, Camilla Dudzinski Nielsen, fra Emailpro, med sine anbefalinger til, hvordan du får mere ud af e-mailmarkedsføring. Anbefalinger, der ligger fuldstændig i tråd med, hvad du måske også har hørt fra mig.
Så læs med og få Camilas undervurderede hacks, som de færreste udnytter til at optimere deres e-mailmarketing. Et e-mailmarketingsystem kan nemlig meget mere end blot at udsende et ugentligt nyhedsbrev.
Hack #1: Læg en plan for din e-mailmarkedsføring
Har du et årshjul eller en nedskrevet plan for din e-mailmarkedsføring? Overraskende mange virksomheder har ikke en nedskrevet plan for deres e-mailmarketing. Det resulterer i, at deres nyhedsbrev skal skrives og opsættes i sidste øjeblik, og at de ofte sender en ”nødløsning” afsted.
Et årshjul gør det nemt og overskueligt at lægge og følge en plan for din e-mailmarketing. Årshjulet sikrer, at du markedsfører de rigtige produkter på det rigtige tidspunkt, og at dine nyhedsbreve er færdige til tiden. Det lyder næsten for simpelt til at være godt – men det effektiviserer arbejdet med din markedsføring mærkbart.
Det er relativt nemt at opsætte og afsende et nyhedsbrev, og derfor undervurderer mange arbejdet med at skabe indholdet til det. Sagen er dog, at sidsteøjebliksløsninger sjældent er gode, og at mange fejlagtigt aflæser de dårlige resultater som om det ikke ”virker” at sende nyhedsbreve i deres branche eller til deres målgruppe. Nyhedsbreve er en forvandlingens mester, som kan tilpasses alle brancher. Det er dog en forudsætning, at man bruger nyhedsbrevet på en hensigtsmæssig måde, og at man opfordrer læserne til at foretage strategisk kloge call-to-actions.
De færreste er klar til at gennemføre en ordre, første gang de besøger din hjemmeside eller webshop. Her kan bl.a. dit nyhedsbrev og din e-mailmarketing hjælpe og guide kunden henimod det rigtige produkt.
Hack #2: Genbrug dit gode indhold
Imens det tager lidt tid at lave et årshjul, så kan du bruge det næste hack med det samme. Forestil dig, at du har sendt et nyhedsbrev med åbnings- og klikrater, som ligger over gennemsnittet. Det er skønt. Men har du tænkt på, at du sandsynligvis kan genbruge dette nyhedsbrev på et andet tidspunkt? Måske med mindre forbedringer eller opdateringer.
Mange ønsker ikke at sende et nyhedsbrev, som de har sendt før. Det er jo genbrug. Sandheden er, at dine læsere sandsynligvis ikke kan huske, at de har modtaget et lignende nyhedsbrev før. Derfor anbefaler jeg ofte virksomheder at genbruge de nyhedsbreve, som har virket godt. Ikke hver uge, men måske om tre måneder eller næste år, når emnet i nyhedsbrevet er aktuelt igen. At genbruge indhold – med mindre ændringer – er enormt tidsbesparende for mange virksomheder.
Mit råd er, at du genbruger indhold med sund fornuft. Sender du indhold, som for eksempel er relateret til årstiden, så undersøg, om du helt eller delvist kan genbruge dit nyhedsbrev fra samme måned sidste år – hvis nyhedsbrevet gav tilfredsstillende resultater, selvfølgelig. Det samme gælder, hvis du vil italesætte et produkt, som du tidligere har skrevet om. Genbesøg dine tidligere nyhedsbreve om produktet, og se, om du kan genbruge noget af indholdet eller vinklingen i teksten.
Jeg har bl.a. modtaget den samme e-mail fra designprogrammet Canva flere gange. Den handlede om deres værktøj til at lave virksomhedslogoer – og der var ikke ændret et eneste komma.
En anden form for genbrug, som også kan gøre dit arbejde lettere og forbedre dine resultater, er e-mail automation. Lad os se nærmere på det.
Hack #3: Brug automatiske e-mails
Mange virksomheder har få eller ingen e-mail automations. Det er ærgerligt, fordi e-mail automation er et meget omkostningseffektivt værktøj til at styrke relationen til dine kunder og øge dit salg.
E-mail automation er trigger-baseret, og det betyder, at hver enkelt e-mail automation afsendes, når modtagere af dit nyhedsbrev har interageret med din virksomhed. For eksempel ved at lægge varer i indkøbskurven, uden at købe, eller ved at læse om et kursus på din hjemmeside. Efterfølgende modtager vedkommende en automatisk e-mail enten med de varer, hun lagde i kurven, eller om det kursus, hun har læst om. På denne måde er indholdet i automatiske e-mails særligt relevant, hvilket også afspejler sig i et væsentligt højere engagement hos læseren, end du ser i dine almindelige nyhedsbreve.
De mest almindelige e-mail automations er velkomstmailen og ”tabt kurv-mailen”, som nævnt ovenfor, men der findes mange flere situationer, hvor det er oplagt at anvende automatiske e-mails.
Udnytter du ikke disse muligheder, så taber du momentum hos dine kunder, som netop har vist interesse for din virksomhed. E-mail automation udnytter den mulighed, der opstår, når læsere af dit nyhedsbrev netop har besøgt din hjemmeside eller din webshop. Det er en opgave, som dit nyhedsbrev, som sendes hver tirsdag, ikke kan løse, for på tirsdag har kunden måske allerede købt konkurrentens produkt.
At genbruge det, der virker, er både tidsbesparende og effektfuldt for mange virksomheder. E-mail automation er blot en mulighed for systematisk at genbruge dit bedste indhold og genskabe dine bedste resultater. Hvorfor gå glip af det?
E-mail automation skal i øvrigt ikke ses som en afløser for dit regelmæssige nyhedsbrev, men som et supplement, der kan løfte dit salg uanset, om du har en B2C- eller en B2B-virksomhed.
Hack #4: Segmentér dine e-mails
Sender du altid dit nyhedsbrev til alle modtagere på din liste? Jeg forstår det godt – jo flere du sender til, jo flere modtager dit budskab. Men hvis dit budskab eller dit indhold ikke er relevant for alle modtagere på din liste, så bør du ikke gøre det.
Det skyldes, at engagementet hos dine modtagere er afgørende for, at dit nyhedsbrev fortsat bliver leveret til dine læsere. Undlader for mange at åbne og læse dit nyhedsbrev, så bliver du markeret som spam-afsender. Af denne grund er det vigtigt, at du tager stilling til, om hvert enkelt nyhedsbrev skal sendes til alle, eller kun til en udvalgt gruppe af modtagere.
Et eksempel, hvor det er oplagt at segmentere og sende målrettet indhold, er, hvis du henvender dig til både fagpersoner og privatpersoner. Disse to grupper af modtagere har forskelligt vidensniveau, og du vil derfor skulle formidle dit indhold til dem på forskellige måder.
Et andet eksempel er, hvis du sælger forskellige varer til mænd og kvinder. Du kan med fordel segmentere dit nyhedsbrev til henholdsvis mænd og kvinder. Nu kan du tilpasse indholdet, så kvinder ser kvindemode, og mændene ser herremode, hvis du eksempelvis sælger tøj.
Min anbefaling er, at du identificerer dine centrale målgrupper, så du kan skræddersy indholdet i dine nyhedsbreve (og i dine e-mail automations), og dermed øge relevansen for dine læsere.
Du kan også segmentere på baggrund af adfærd, for eksempel hvis læseren har klikket på et bestemt link. Nu ved du, at hun er interesseret i produktet, og du kan følge op med en automatisk mailserie. Ikke alle systemer er lige gode til at segmentere baseret på adfærd, og derfor går mange virksomheder med ønsker, som deres system ikke kan opfylde. Det leder os videre til næste punkt.
Hack #5: Skift system, hvis det ikke opfylder dine ønsker
Du har formentligt oplevet, at dit e-mailmarketingsystem, ikke lige kunne gøre det, du gerne ville. Det oplever mange virksomheder, og det skyldes, at det system virksomheden oprindeligt valgte til e-mailmarketing ikke længere lever op til virksomhedens ønsker.
At blive i et system, som ikke lever op til dine ønsker, er ærgerligt. Du går glip af de funktioner, som du savner, og som kan understøtte kunderejsen og salget i din forretning.
Forestil dig, at du automatisk sender en e-mail hver gang nogen har besøgt et produkt på din hjemmeside. Eller at du sender en e-mail med produkter, når nogen har læst et bestemt blogindlæg. Sælger du fysiske produkter kan du bruge en automation til at fortælle dine kunder, at produktet de har ventet på, er tilbage på lager. Mulighederne er mange, og engagementet fra dine modtagere er højt, hvad angår e-mail automation.
Savner du ovenstående eller andre funktioner, så er det formentligt på tide at se dig om efter et andet system.
Er du utryg ved selv at flytte dine data og kontakter, så anbefaler jeg, at du søger rådgivning hos en e-mailmarketingspecialist, som arbejder i flere forskellige systemer. Det giver vedkommende det bedste grundlag for at anbefale et system, som passer til din virksomheds behov og ønsker – både nu og i de kommende år.
Om skribenten
Camilla fra Emailpro hjælper virksomheder med øge salget gennem nyhedsbreve og e-mail automation. Hun er certificeret i systemer som Active Campaign, Klaviyo og Mailchimp og har hjulpet virksomheder som KnowledgeCotton Apparel, Valsemøllen, Nordic Seaplanes, Karamel Kompagniet, Nordlux m.fl. med at vækste deres salg med e-mail marketing.