Brug ikke-testen, når du skriver
Ville en virksomhed nogensinde beskrive sig selv som “inkompetent og ligeglad med kunderne”?
Nej vel.
Derfor er der ingen grund til at beskrive sig selv med de omvendte ord i sit salgsmateriale. Altså ”Vi er dygtige og fokuserer på vores kunder”.
I samme kategori har vi:
- Vi er professionelle
- Vi tager individuelle hensyn
- Vi vil gøre en forskel
- Vi er til for vores kunder
- Vi brænder for at hjælpe dig
(og når en enkeltmandsvirksomhed skriver ”vi”, slækker det jo også pænt på troværdigheden)
Og så er der jo lige firmaets værdier. Her støder vi også sjældent på værdier, der skiller vandene.
For hverken de 5 eksempler eller værdierne består ikke-testen. Altså testen: Om nogen ville sige det modsatte.
Udfordringen er at finde de beskrivelser af os selv, hvor vi adskiller os fra vores konkurrenter.
Jeg stødte for nylig på en hjemmeside for et konsulentfirma, der beskrev sig selv om den frække dreng i klassen, der gjorde op med ”konsulentkaffe”. Indrømmet: Ingen ville sige det modsatte: ”Vi vil hellere holde møder og drikke kaffe end lave noget”, men de får det sagt på en provokerende måde og viser, at de er anderledes. Alene det at de har fundet på ordet ”konsulentkaffe”.
Liste over PR-resultater
Jeg har for nylig selv været inde og justere på min hjemmeside. Og vi er mange i branchen, der laver det samme. Derfor er udfordringen at fokusere på, hvor vi er anderledes end de andre.
En af de ændringer, jeg har lavet er på siden om hjælp til PR.
Her har jeg nu præciseret, at jeg bevidst takker nej til mange PR-opgaver, fordi jeg kun tager dem ind, som jeg tror, kan give kunden den ønskede omtale.
Den formulering har jeg endnu ikke set nogle af mine konkurrenter bruge.
Desuden vil rigtig mange af dem, jeg har talt med, kunne nikke genkendende til, at det er rigtigt. Ligesom mange af mine kursister også har hørt mig sige, at det bliver op ad bakke at få nogen bestemte af deres historier i medierne. Så det er ikke bare noget jeg siger.
I stedet for at skrive, at jeg ”har gode resultater”, hvad det så end måtte dække over, listede jeg op, hvilke medier jeg havde skaffet omtale i. (og blev da selv helt glad, som jeg sad og skrev).
For listen over disse medier beskriver meget bedre, at jeg er god til det, jeg laver, end hvis jeg havde skrevet, at jeg var professionel. (ja, det må vi da godt nok håbe).
Har du eksempler på hjemmesider med gode, anderledes og troværdige formuleringer hører jeg meget gerne fra dig. Det er jo de gode eksempler, vi alle bliver klogere af.